- For at vi skal klare å tiltrekke oss den beste kompetansen i fremtiden, må vi være enda tydeligere på hvilke muligheter som finnes i Veidekke, forteller kommunikasjonsdirektør Grete Ingeborg Nykkelmo.

Veidekke lanserer storstilt rekrutteringskampanje

Veidekke har i disse dager lansert en stor rekrutteringskampanje rettet mot studenter og unge ingeniører. 

Dette innebærer blant annet en ny facebook-side, kunnskapstest og ikke minst filmer med Hasse Hope, som skal bidra til å bygge økt kunnskap om selskapet i unge målgrupper - og dermed flere medarbeidere.

Selv om arbeidsmarkedet for ingeniører ser ut til å være i endring, så er fortsatt kampen om de beste hodene tøff. Det gjelder også blant nyutdannede ingeniører.

- Som et ledd i rekrutteringsarbeidet lanserer derfor Veidekke en rekrutteringskampanje som skal bygge kunnskap om Veidekke som entreprenør og boligutvikler, trigge potensielle søkere og engasjere alle som er opptatt av ingeniørfaget, heter det i en melding fra selskapet.

- Vi vet at Veidekke alltid har blitt ansett som en attraktiv arbeidsplass, og at vi har en veldig god posisjon blant våre kunder og i bransjen for øvrig. Veldig mange «vanlige» nordmenn har også hørt om Veidekke, men de kobler oss i hovedsak til vei og asfalt og er ukjent med bygg- og boligaktiviteten vår. For at vi skal klare å tiltrekke oss den beste kompetansen i fremtiden, må vi være enda tydeligere på hvilke muligheter som finnes i Veidekke. Derfor har vi tatt fram en ny facebook-side for konsernet som har rekruttering som hovedmål, og vi kjører en kampanje som i hovedsak er basert på bruk av sosiale medier. Vi ønsker også å skape et engasjement internt ved å invitere alle medarbeidere til å delta i konkurransen – og til å formidle kunnskap om Veidekke gjennom å dele kampanjen i sosiale medier, forteller kommunikasjonsdirektør Grete Ingeborg Nykkelmo.

De fire prosjektene som blir trukket frem i kampanjen er Holmenkollen skiarena, Operabygget, Hardangerbrua og bydel Nye Lilleby i Trondheim.

Som en del av kampanjen er det blitt produsert fire korte filmer. I filmene møter vi programleder Hasse Hope, kjent fra ”Karl Johan” på NRK, som sammen med Veidekke-ingeniører besøker de fire prosjektene i kampanjen. Filmene blir vist på kampanjesiden og fungerer som en oppvarming til selve testen. Filmene vil også bli vist i sosiale medier og på stand når Veidekke er representert på de ulike utdanningsmessene rundt om på høyskoler og universiteter i høst.

- Vi har utviklet en kampanje som på en uhøytidelig måte får frem bredden i virksomheten og tyngden i fagkunnskapen vi representerer. Våre medarbeidere i filmene gjør en kjempejobb foran kamera, og presenterer Veidekke bedre enn noen andre kunne ha gjort. Vi har stor tro på at denne kampanjen kan vekke en interesse for Veidekke, også utover dem som studerer til eller jobber som ingeniør, sier Nykkelmo.