E39 - Harangen-Høgkjølen

F.v. byggeleder Per Randen Statens vegvesen, anleggsleder Jo Syrstad Johs. J. Syltern, anleggsleder Arild Spjøtvold Johs. Syltern og byggeleder Jens Øystein Gjersvold Statens vegvesen.

E39, veien som forbinder Vestlandet. Fra Trondheim i nord til Kristiansand i sør, skal dette med tid og stunder bli en av landets viktigste hovedveier, og uten ferjer. Mens de store fjordkrysningene utredes, bygges ny E39 bit for bit flere steder langs den lange traseen. Parsellen Harangen-Høgkjølen i Orkdal kommune er én av dem.

Fakta

Sted: Orkdal
Prosjekttype:
Bygging av 10,4 km tofelts vei
Byggherre: Statens vegvesen
Kostnad: 630 millioner kroner
Hovedentreprenør parsell 1: Skanska
Hovedentreprenør parsell 2:
Johs J. Syltern
Rådgivere: Tunnelportaler/ elektro: Rambøll l Bruer: Johs. Holt l Over-
vannshåndtering/ miljøsanering: Asplan Viak l Getoteknikk: Multiconsult l Innmåling: Geomatikk
Underentreprenører/leverandører: Fjellsikring/ tunnelsikring: Entreprenørservice l Betongarbeider: Søbstad l Betongleveranser: Ølen Betong l Asfalt: NCC Roads l Spunt og peling: FAS l Fjellrensk/ sikring: Gjerden Fjellsikring l Landmåling: Oppmåling l Sprengning: Høgmo Fjellsprengning og Anton Letnes l Kantstein/ graving: BB Anlegg l Rekkverk: Vegarbeid, Arvid Gjerde l Rør: Br. Dahl l Kummer/ stikkrenner: Heimdal granitt og betongvare l Signalanlegg: Nortek Elektro l Skilting: Veidekke Industri l Skilt: Euroskilt l Skilt/vedlikehold: Mesta l Elektro: Oneco Samferdsel: l Glidestøp rekkverk/banketter: Sirdal Veibetong l Sprøytebetong: Midt-Norsk Betongsprøyting l Gjerder: Foraas Områdesikring l Signalanlegg: Nortek Elektro l Div. anleggsarbeid: Nyhus Maskin, Jon Olav Vuttudal, Jordet Grustak, Kåre Ringseth, BB Anlegg, Ola Raaen, SR Maskin, Vassli Maskin

I disse dager er det offisiell åpning for den andre parsellen av denne nye strekningen på 10, 4 km. Den første delen som er på 2,5 km, og omfatter den 780 m lange Harangtunnelen, ble åpnet for halvannet år siden. Nå er det en helt ny vei med en snaut åtte kilometer lang trasé i jomfruelig terreng som står klar for trafikk. Paradoksalt nok blir den nye veien 400 meter lengre enn den gamle som nå skal nedgraderes til fylkesvei, men kjøretiden kortes ned og sikkerheten forbedres betraktelig.
Den gamle veien som nå får avlasting, har vært en pest og en plage for lokaltrafikk så vel som fjerntrafikk i årevis. Den gamle veien gikk fra Forve bru over Orkla, opp den kronglete Forvelia, ned igjen til Svorkbygda, og en ny bratt og kronglete stigning opp mot Høgkjølen, et lokalt kjent fjellparti mellom Orkdal og Hemne kommuner. Dette er hovedforbindelsen mellom Trondheim og Mørebyene, og som før nevnt en del av den viktige E39. 


Samarbeid over fylkesgrensen
Alt på 1990-tallet var det planer om en storstilt veiomlegging, men da ble det bare med planene. For ti år siden ble Møre og Romsdal og Sør-Trøndelag fylkeskommuner enige om at denne viktige veien mellom de to fylkene trengte en durabel opprusting. For fem år siden ble en 15 km lang helt ny veitrasé langs Vinjefjorden på grensen mellom de to fylkene tatt i bruk. Her var også veistandarden tidligere under enhver kritikk.
Fylkene fortsatte samarbeidet og bevilget 100 millioner kroner for å få fortgang i arbeidet med den veien som nå står ferdig. Fylkesvei 714, den som populært kalles «Lakseveien» på grunn av den enorme tungtransporten av laks fra to av landets fremste laksekommune, Hitra og Frøya, er en liten del av denne veien. Fylkesvei 714 er for øvrig under full utbedring i regi av Kruse Smith.
Av hensyn til den store laksetrafikken ble det derfor bestemt å dele oppdragene for den nye E39-strekningen i to. Den første parsellen var den nordlige delen med tunnel gjennom fjellet Harangen. Denne veibiten vil både E39 og FV 714 – Lakseveien - ha nytte av.

Ny tunnel
Kontrakten for den 2,5 km lange traseen med tunnel på 780 meter gikk til Skanska med Johs. J. Syltern som viktigste underentreprenør. Kontrakten var på 175 millioner kroner, og anleggsarbeidet tok til høsten 2012. I mars 2014 kunne ordfører Gunnar Hoff Lysholm i Orkdal klippe snoren, og erklære Harangstunnelen og den 2,4 km nye veien ferdig og kjørbar.
Tunnelen er bygd etter de nyeste EU-reglene, er 10,5 meter bred, og har brannslukningsutstyr plassert for hver hundre meter. Tunnelen bidrar til å forkorte veien med noen hundre meter, og en lang og besværlig kurve kunne strykes fra veikartet.

Vei i nytt terreng
Neste post på programmet var den 7,9 km lange strekningen fra Stokkhaugen på nordsiden av Gangåsvatnet, og opp til Høgkjølen der den nye E39 møtte den gamle. Stokkhaugen er også det nye krysset med «Lakseveien» – FV 714. Dette er blitt et toplanskryss til tross for at trafikken ikke skulle tilsi det.
– Terrenget på dette stedet var slik at det faktisk var billigere og enklere for oss å bygge et toplanskryss, enn et tradisjonelt plankryss eller rundkjøring, sier byggeleder Per Randen i Statens vegvesen til Byggeindustrien.
Entreprenørfirmaet Johs. J. Syltern fra Åfjord tok steget opp fra å være underentreprenør for Skanska til å bli hovedentreprenør for den nye parsellen med en anbudspris på 158 millioner kroner, ekskl. mva. Syltern ble valgt blant seks konkurrenter. Hele den 10,4 km lange veien med tunnelen koster til sammen 630 millioner kroner, og det innbefatter også grunnerverv og mva. Dette blir også tilnærmet lik sluttsummen i følge Per Randen.
Syltern valgte Søbstad fra Trondheim som sin viktigste underentreprenør. Syltern er selv ekspert på masseflytting, mens Søbstad har tatt seg av betongarbeidet, blant annet arbeidet med å bygge en litt lengre og to mindre bruer. Sprengingsoppdragene ble utført av Søbstads datterselskap Høgmo Fjellsprenging og Letnes fjellsprengning fra Inderøy.

Gunstige arbeidsforhold
Arbeidet med den andre parsellen tok til i august 2013, og var beregnet å vare i to år. Ikke minst takket være to usedvanlig milde vintre i Trøndelag har hele byggenæringen, inklusive dette prosjektet, hatt meget gode arbeidsforhold.
Den nye veien går i et helt nytt terreng preget av myr som det meste av terrenget består av i Trøndelag. Syltern har fjernet opp til seks meter dyp myr på det meste. 350.000 kubikkmeter (kbm) med myr og løsmasse er fjernet, og om lag en million kbm stein er fjernet. Av dette kommer 600.000 kbm fra den siste parsellen. I overbygningen av veien er det lagt et sjikt på 1,60 meter med pukk, og over det igjen et 18 cm tykt asfaltlag.
Veibredden er på ti meter i den første parsellen, og 8,5 meter i den siste parsellen. Høydeforskjellen på den nye veien er 150 meter, og veien får et stigningsforhold på seks prosent. I stigningen opp mot fjellet Høgkjølen er det bygd et 2,5 km langt forbikjøringsfelt. Fartsgrensen på nyveien blir 90 km/timen, som også er det endelige målet for hele E39-traseen.

Greit arbeid
Virkelig store utfordringer mener verken Vegvesenets eller hovedentreprenøres folk at det har vært. Ved utgangen av østsiden av tunnelen er det brukt 10.000 kbm med isopor (EPS) på grunn av dårlige grunnforhold. Under planlegging av den nye veien ble det oppdaget en spesiell grasart som stod på rødlisten over truete arter. Traseen måtte derfor legges om for å unngå at dette graset ble ødelagt, men omleggingen førte verken til lengre eller dyrere vei, enn si noen forsinkelser i anleggsarbeidet, i følge Per Randen.
Selv om veien er lagt mellom dyrket mark og to våtmarksom-
råder, og et naturreservat i umiddelbar nærhet, har konfliktnivået i dette prosjektet vært usedvanlig lavt. En spesiell utfordring har vært at nyveien passerer sikkerhetssonen for vannforsyningen til Orkdal kommune. Det er ordnet med spesielle tiltak for å forhindre at overflatevann fra veien ikke forurenser drikkevannet.
Ei ny bru, Dorobrua, over den vesle elva Doroa, er det største tiltaket utover sprengning og masseflytting. Brua er en spennarmert bru, 93 meter lang, med tre spenn, og har en høyde på 15 meter på det høyeste.
Johs. J. Syltern har hatt om lag 25 personer i arbeid med nyveien. På det meste har anlegget hatt opp mot 80 personer i aktivitet, og en hel rekke maskiner. Nå pakker Sylterns folk sammen sitt utstyr og flytter dem noen kilometer nærmere kysten og FV 714 der de skal jobbe for Kruse Smith som er i gang med å bygge «Lakseveien» som er et av de største veiprosjekt som pågår i Trøndelag for tiden.


Flere prosjekter