Finansbyråd Eirik Lae Solberg, etatsdirektør Ellen S. de Vibe og byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen tester ut de nye løsningene.

Slik vil Oslo gjøre byggesaken enklere

Oslo kommune lanserer tre nye elektroniske tjenester i byutviklingssektoren.

– Tjenestene gjør det enklere å sette i gang byggeprosjekter, samt er tidsbesparende både for søkere og kommunen, sier byråd for byutvikling Bård Folke Fredriksen (H) i en pressemelding.

Tjenestene er:

1.Hva gjelder for din eiendom?

2.Fasadeendring – må du søke?

3.Nabovarsel

Gjennom de nye elektroniske tjenestene får nå både private og profesjonelle aktører digital veiledning tilpasset egne prosjekter.

Hva gjelder for din eiendom?

Denne tjenesten gir deg nyttig informasjon om hva som er begrensninger og muligheter på tomten. Du kan blant annet se størrelsen på eiendommen, kart, flyfoto, og planer som legger føringer for hva du kan gjøre. Dette er altså det beste startstedet for alle som planlegger å sette i gang et byggeprosjekt.

Tjenesten er også verdifull for den som vurderer å kjøpe en bolig. Du kan for eksempel se tidligere byggesaker på eiendommen. Du kan også få oversikt over byggesaker som pågår og planlegges i området.

Fasadeendring – må du søke?

Tjenesten hjelper deg å finne ut om du må søke for å sette inn en ny dør, ett nytt vindu eller gjøre andre fasadeendringer. Reglene om søknadsplikt for fasadeendring kan være vanskelig å forstå på egen hånd, men tjenesten veileder deg enkelt igjennom dette.

Nabovarsel

Denne tjenesten forenkler nabovarslingen. Tidligere måtte man kjøpe nabolister fra Plan- og bygningsetaten og fylle ut skjemaer til hver enkelt nabo. Gjennom det elektroniske nabovarslingen skjer dette ved noen enkle tastetrykk og beskrivelser, slik at både kunde og etat sparer tid.

Historisk satsning på elektroniske tjenester

– Oslo kommune gjør en historisk satsing på et eget program for elektroniske tjenester, der det skal investeres 550 millioner kroner de neste fire årene. Målet er å levere tjenester til innbyggerne på en bedre måte enn i dag. Nye digitale tjenester hos Plan- og bygningseten er av de prioriterte prosjektene, sier Fredriksen. I løpet av et par år vil det også bli mulig å søke om rammetillatelse for eneboliger på nett.

I tillegg til de nye elektroniske tjenestene, er Plan- og bygningsetaten er i ferd med å digitalisere 40.000 gamle byggesaker.

– Nå kan man forberede byggesaker og få god digital veiledning døgnet rundt, avslutter byråden.