Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Gode råd på veien

Cecilie Blytt og Janne Aas-Jakobsen

Publisert: 08.09.2015 23:20. Sist endret: 08.09.2015 23:23.

Når det nye veiselskapet skal i gang med å bygge vei, er det mange muligheter for å gjøre prosessene og anskaffelsene bedre og mer kostnadseffektive. Dialog, samhandling, tillit og frihet innenfor avklarte rammer kan bidra til mer effektiv gjennomføring, lavere kostnad og bedre veier og skape et moderne vegselskap vi alle vil være stolte av.

  • Skanska og Base fortsetter sammen i Stavanger

  • Her leveres koronatest som underentreprise

  • Utenlandske arbeidstakere får kompensasjonsordning

  • Regjeringen vil la USA sette opp infrastruktur på norske militærbaser

Nettleder

Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren

Les også:

  • Vil bli et koronavalg
  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt
  • Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten
  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Skanska og Base fortsetter sammen i Stavanger
  • Her leveres koronatest som underentreprise
  • Utenlandske arbeidstakere får kompensasjonsordning
  • Regjeringen vil la USA sette opp infrastruktur på norske militærbaser
  • Rambøll bistår Ålesund med plan for rensing av havnebassenget
  • Bedrift omsatte for over 100 millioner i 2019 – nå er de slått konkurs
  • Betalingsfristen for skatter og avgifter utsettes
  • Tryg har betalt ut 120 millioner etter Gjerdrum-skredet
  • Treindustrien melder om økning i salget av trebaserte byggevarer
  • Byggevareindustrien rapporterer om godt salg i mars
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Skanska og Base fortsetter sammen i Stavanger

Flere kontrakter

  • Rambøll bistår Ålesund med plan for rensing av havnebassenget
  • AF Gruppen bygger Vikingtidsmuseet
  • Seltor bygger for Entra i Oslo
  • Tverås signerte Hjelset-kontrakt
  • Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne
  • NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorCecilie Blytt og Janne Aas-Jakobsen

Om forfatterne

 

Cecilie Blytt er statsviter og Manager i Inventura AS. Hun har jobbet strategisk og operativt med anskaffelser innen bygg, anlegg og eiendom, herunder OPS i en årrekke.
Janne Aas-Jakobsen er siv.ing konstruksjon og adm. dir. i Stema Rådgivning. Gjennom ulike roller og verv har hun bidratt til produkt- og prosessinnovasjon langs hele verdikjeden i bygge- og anleggsnæringen. 

Med dette som utgangspunkt, drister vi oss til å gi noen råd på veien til det nye veiselskapet.

Stema og Inventura leverer prosjektledelses- og innkjøpkompetanse til store offentlige og private prosjekter. Vi vet at det finnes et uforløst potensial i dagens byggeri, og vil bidra til at det nye vegselskapet kan gjøre bedre anskaffelser - og få mer kostnadseffektive veiprosjekter.

Vårt første råd: Vis mer tillit og åpne opp for samspill med de som skal bygge.

Utførelsesentrepriser er bekvemt. Kulturen for å hente inn gevinst ved å finne hull i kontrakten er velprøvd. Vi kan legge til rette for en kultur uten ansvarsfraskrivelse og krangling. For å oppnå innovasjon og nyskapende veibygging, kan læring fra bygg- og oljeindustrien være nyttig. Byggherren bør gi mer frihet og ansvar til leverandørene for å bygge godt. Kan man tenke seg en samspillsfase hvor byggemetode, trasevalg og andre mulighetsområder blir en del av konkurransen, før en eventuelt låser i en totalentreprise, også innen vei? Her er det viktig at kompetanse på god totalgjennomføring blir vektlagt.

Byggherren bør lage handlingsrom i reguleringen og generelle funksjonskrav til sluttproduktet som åpner for alternative løsninger og innovasjon i organisering, gjennomføring og materialvalg. Det er her man sammen finner faktorene som gjør det billigere, kanskje ikke på innkjøp av grus og asfalt, men gjennom organisering - og kanskje en endret trase.

Vårt andre råd: Legg til rette for større forutsigbarhet i kontraheringen.

En kalender som viser når ulike strekninger kommer til å bli kontrahert, vil skape mer forutsigbarhet i markedet. Sammen med ydmykhet for betydningen av tid til løsningsutvikling og riktig prising kan kontraktene som inngås bli enda bedre. Avhengig av kompleksiteten i prosjektet anbefales tre til fire måneder til å forstå, finne underleverandører, prise og lage tilbudet. Det tar tid å finne gode løsninger.

For å spre risiko og få en fornuftig fordeling av kapasitet er det nødvendig å ha ulik størrelse på kontraktene både på tid og pris.

Det nye vegselskapet skal ha frihet til å velge den gjennomføringsmodellen som er best egnet for respektive prosjekt. Det stilles andre krav til bestillerkompetansen når man bruker offentlig privat samarbeid (OPS) eller entrepriser med tidlig samarbeid mellom byggherren og entreprenøren (samspillsentrepriser), enn i prosjekter hvor man bruker tradisjonelle utførelsesentrepriser eller totalentrepriser. Det nye utbyggingsselskapet vil derfor ha behov for å tilpasse kompetanse og kapasitet til hvilken gjennomføringsmodell som skal brukes, kompleksiteten i det enkelte prosjekt og hvilken fase prosjektene er i.

Tredje råd blir derfor: Bygg en fleksibel organisasjon som kan bygges opp og ned avhengig av prosjektporteføljen.

En slank og smidig organisasjon som kan kjøpe tjenestene de trenger i tråd med behovene og utviklingen i prosjektet. Sørg for å ha intern kompetanse på prosjektgjennomføring, planer, trasevalg, ivaretakelse av lokale hensyn, usikkerhetsanalyse og finansieringsløsninger for raskere totalgjennomføring.

Vårt siste råd på veien blir også et ønske om å slå et slag for merkevarebyggingen for bygge- og anleggsnæringen.

Lag et veiselskap anno 2015. Et selskap som skinner i lyset av digitalisering, globalisering, delings- og samhandlingssamfunnet, som tåler miljøfokus og andre trender som er viktig for oss som samfunn. Vi trenger et veiselskap som inspirerer de unge, skarpe hodene og flinke hendene til å søke seg mot vår næring. Friheten til å skape den nye prosessen ligger nå i det nye veiselskapets hender. Vi ønsker å bistå med gode råd på veien. 

Nøkkelord:

Gjestekommentarer
 

Her leveres koronatest som underentreprise

 

Bedrift omsatte for over 100 millioner i 2019
– nå er de slått konkurs

 

Frp vil endre regelverket for moms på omtvistede krav

 

Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

Annonsørinnhold
 

Enighet om GTIN som produkt-identifikasjon i byggenæringen


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen