Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Håper på byggestart for Ringeriksbanen og E16 i 2019

Illustrasjon: Jernbaneverket

Publisert: 07.09.2015 12:42.

Når Jernbaneverket og Statens vegvesen nå får klarsignal til å begynne planleggingen av Ringeriksbanen og E16, er målet anleggsstart for både vei- og baneprosjektet i 2019.

  • Stjern bygger omsorgsboliger i Stjørdal

  • Mesta skal drifte 30.000 veilys på riksvegene i Stor-Oslo

  • Hareide: Uansvarlig og urealistisk å bygge Nord-Norgebanen

  • Hallmaker bygger Bunnprisbutikk på Bogøy

Nettleder

Aktivitetsnivået i byggenæringen kan holde seg høyt frem til 2030

Les også:

  • Viktig utvikling i royalsaken
  • Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren
  • Vil bli et koronavalg
  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt
  • Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Stjern bygger omsorgsboliger i Stjørdal
  • Mesta skal drifte 30.000 veilys på riksvegene i Stor-Oslo
  • Hareide: Uansvarlig og urealistisk å bygge Nord-Norgebanen
  • Hallmaker bygger Bunnprisbutikk på Bogøy
  • Grønn Byggallianse og FutureBuilt inn i ombruksbyget KA13
  • Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru i Hemsedal
  • Innreiserestriksjonene videreføres fram til 13. mai
  • Høyde-Service Utleie etablerer seg på Langhus
  • NRC fikk kontrakt på Fornebubanen
  • NCC har startet opp ny asfaltfabrikk på Sørlandet
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Mesta skal drifte 30.000 veilys på riksvegene i Stor-Oslo

Flere kontrakter

  • Hallmaker bygger Bunnprisbutikk på Bogøy
  • Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru i Hemsedal
  • NRC fikk kontrakt på Fornebubanen
  • Skal utføre nye bølgemålingar i Bjørnafjorden
  • Skanska og Base fortsetter sammen i Stavanger
  • Rambøll bistår Ålesund med plan for rensing av havnebassenget
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru i Hemsedal

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorByggeindustrien

Ringeriksbanen og E16 skal binde Ringeriksregionen sammen med Osloregionen, reiselivsstedene i Hallingdal bindes tettere mot Østlandet og Oslo og Bergen kommer én time nærmere hverandre i reisetid, sier statsminister Erna Solberg i en pressemelding fra Samferdselsdepartementet.

Oppdragsbrev til JBV og SVV

Etter drøftinger i regjeringen, ber Samferdselsdepartementet Jernbaneverket og Statens vegvesen om å sette i gang planlegging etter plan- og bygningsloven av Ringeriksbanen og E16 Skaret-Hønefoss.

Følgende premisser ligger til grunn for den videre planleggingen:

* Ringeriksbanen og E16 Skaret-Hønefoss gjennomføres i utgangspunktet som fellesprosjekt.

* Planprosessen gjennomføres som statlig plan.

* Planprosessen starter rett på reguleringsplan. Det utarbeides ikke kommunedelplan.

* Åsa-alternativet for jernbanetrasé legges bort. Videre planlegging tar utgangspunkt i korridor over Kroksund.

Transportetatenes traséforslag legges til grunn for reguleringsplanarbeidet. For delstrekning 4 gjennomføres det et forprosjekt som utreder Helgelandsmoen-, Busund- og Monserudalternativene (4e, 4f og 4g). Trasé for delstrekning 4 besluttes i forbindelse med fastsetting av planprogrammet for reguleringsplanen.

Felles planlegging

I tidligere overordnede utredninger anbefaler transportetatene felles planlegging og utbygging av E16 Skaret-Hønefoss og Ringeriksbanen. Samferdselsdepartementet ber etatene utarbeide et felles planforslag. Den eksterne kvalitetssikringen som har vært gjennomført peker imidlertid på at et felles utbyggingsprosjekt for veg og bane kan øke kompleksiteten, og dermed risikoen for tilleggskostnader.

Samferdselsdepartementet ber derfor transportetatene vurdere dette nærmere før det tas endelig stilling til utbyggingsorganisasjon. Hensynet til effektiv planlegging og kostnadseffektiv utbygging skal prioriteres i det videre arbeidet. Departementet påpeker at det er viktig at etatene planlegger med fokus på kostnadskontroll.

Kostnader

Kostnadsanslagene for veg- og baneprosjektene som er utarbeidet i de tre delutredningene av hhv. 13. juni 2014, 31. oktober 2014 og 31. januar 2015 og tilhørende ekstern kvalitetssikring av Ringeriksbanen, skal være førende for den videre planleggingen av prosjektet.

Samferdselsdepartementet ber om å bli orientert dersom det i den videre planleggingen kommer fram momenter som kan bidra til en vesentlig endring i kostnaden. Den skisserte framdriftsplanen fra delutredning 2 for de ulike fasene i planleggingen av prosjektet, legges til grunn for planarbeidet. Dette innebærer en ambisjon om byggestart i 2019 og ferdigstillelse i 2024.

Nøkkelord:

Anlegg
 

Entreprenørene skal ikke lenger betale moms på omtvistede krav

 

Mesta skal drifte 30.000 veilys på riksveiene i Stor-Oslo

 

NRC fikk kontrakt på Fornebubanen

 

Vegvesenet vil dele opp 9,6 milliarders prosjekt i tre kontrakter

 

Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru i Hemsedal

Annonsørinnhold
 

COWI-
kampanje om det grønne skiftet vant pris

Annonsørinnhold
 

Mapei-løsninger gir betong-konstruksjoner lengre levetid


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen