<p>Kategoriansvarlig for logistikk Leif-Martin Henriksen i Skanska under Skanskas halvdagsseminar. Foto: Sindre Sverdrup Strand</p>Konserndirektør for virksomhetsstøtte i Skanska, Tone Nakstad under Skanskas halvdagsseminar. Foto: Sindre Sverdrup StrandKvalitetssikringssjef i Wavin, Lars Baungaard under Skanskas halvdagsseminar. Foto: Sindre Sverdrup StrandLogistikkdirektør Geir-Vegar Ellingsen i Heidenreich under Skanskas halvdagsseminar. Foto: Sindre Sverdrup StrandSkanskas halvdagsseminar. Foto: Sindre Sverdrup StrandSkanskas halvdagsseminar. Foto: Sindre Sverdrup StrandSkanskas halvdagsseminar. Foto: Sindre Sverdrup StrandSkanskas halvdagsseminar. Foto: Sindre Sverdrup StrandSkanskas halvdagsseminar. Foto: Sindre Sverdrup StrandSkanskas halvdagsseminar. Foto: Sindre Sverdrup StrandSkanskas halvdagsseminar. Foto: Sindre Sverdrup StrandSkanskas halvdagsseminar. Foto: Sindre Sverdrup StrandSkanskas halvdagsseminar. Foto: Sindre Sverdrup StrandSkanskas halvdagsseminar. Foto: Sindre Sverdrup StrandSkanskas halvdagsseminar. Foto: Sindre Sverdrup StrandSkanskas halvdagsseminar. Foto: Sindre Sverdrup StrandSkanskas halvdagsseminar. Foto: Sindre Sverdrup StrandSkanskas halvdagsseminar. Foto: Sindre Sverdrup StrandSkanskas halvdagsseminar. Foto: Sindre Sverdrup StrandSkanskas halvdagsseminar. Foto: Sindre Sverdrup StrandSkanskas halvdagsseminar. Foto: Sindre Sverdrup StrandSkanskas halvdagsseminar. Foto: Sindre Sverdrup StrandSkanskas halvdagsseminar. Foto: Sindre Sverdrup StrandSkanskas halvdagsseminar. Foto: Sindre Sverdrup StrandSkanskas halvdagsseminar. Foto: Sindre Sverdrup Strand

Skanska samlet næringen for å unngå nye dødsulykker

Skanska hadde med seg produsenter, leverandører og bransjefeller da de torsdag tok for seg hvordan man skal unngå ulykker som den som krevde et menneskeliv på en av Skanskas prosjekter i januar.

Tirsdag ettermiddag rundt klokken 17:30 i januar i år, mistet familiefar og foretakseier Tadeusz Andrzej Sepiolo livet på Skanska-eide Marthinsen & Duvholts prosjekt på Høvik i Bærum. Under forberedelse til lossing raste flere 500 millimeters PVC-rør ut fra Sepiolos trailer, og tross rask reaksjon fra både folket på byggeplassen og fra nødetatene, ble 50-åringen erklært omkommet på stedet.

Rørene var produsert av Wavin på bestilling av rørleverandør Heidenreich. Bærum kommune var byggherre i prosjektet, som gikk ut på å legge en rørledning ved Høvik stasjon.

Torsdag møtte både Skanska, Heidenreich og Wavin 43 fremmøtte bransjefeller for å fortelle om ulykken og om hva som har skjedd innenfor de tre organisasjonene siden den skjebnesvangre januardagen på Høvik.

Tar lærdom

Seminaret ble åpnet i Skanskas hovedkontor i Oslo torsdag formiddag av konserndirektør for virksomhetsstøtte i Skanska, Tone Nakstad, som inviterte de fremmøtte til åpen diskusjon for å ta og dele lærdom etter ulykken på Høvik.

− Den direkte årsaken til ulykken var at sjåføren her fjernet midtstolpen etter å ha løsnet de to stroppene som lasten var sikret med, uten å sjekke om lasten var godt nok siktet. Men det er en rekke bakenforliggende årsaker i en slik ulykke, og en av disse var at lasten ikke var sikret etter forskriftene, sa Nakstad i åpningen av halvdagsseminaret.

Kategoriansvarlig for logistikk Leif-Martin Henriksen i Skanska, logistikkdirektør Geir-Vegar Ellingsen i Heidenreich, og kvalitetssikringssjef hos Wavin i Danmark, Lars Baungaard, kunne alle fortelle om hvilke grep man har tatt etter den dyrekjøpte lærdommen 13. januar.

Store endringer

− Jeg ville aldri sett for meg at 500 millimeters PVC-rør skulle slå en mann i hjel, vedgikk kvalitetssikringssjef Lars Baungaard i Wavin.

Rørprodusenten utformet en 32 sider lang rapport etter ulykken på Høvik, og har kartlagt 25 punkter på reisen fra rørene ble lastet i Hammel i Danmark til Arbeidstilsynet var på ulykkesplassen etter at det hadde gått galt.

I etterkant har Wavin startet kampanjen «Work safe», hvor alle som laster i Norden må gjennomgå trening hvert tredje år, og hvor hver last må avbildes før avgang fra fabrikken.

− Dette er jo for sent, men på denne måten kan vi unngå neste ulykke, sa Baungaard.

I Heidenreich har man også tatt et oppgjør med kompetansenivået etter ulykken.

− Hvis vi skal komme oss videre, må vi tenke bredere enn før, og vi har startet en kompetanseheving, ikke bare av sjåførene, men alle som legger forutsetninger til grunn for sikker last. Her må vi skape en klar sikkerhetskultur, sa logistikkdirektør Geir-Vegar Ellingsen i Heidenreich.

Fem punkter

Skanska, på sin side, har opprettet fem nye krav til lossing på sine byggeplasser.

  1. Avtaleverk inkluderer sikkerhetskrav og krav til bruk av sklisikker plast
  2. Krav om akustisk ryggesignal (Lys i tunnel)
  3. Eget førerkort for henting og levering
  4. Nye måter å gjennomføre lasting på fra UCO
  5. Økt fokus på kjøring under vinterforhold

I første omgang, opplyser Leif-Martin Henriksen i Skanska, kommer entreprenørens egne regelkort for ferdsel, lasting og lossing på Skanskas byggeplasser nå på norsk, engelsk og polsk. Ønsket er at alle sjåfører som leverer eller henter hos Skanska skal ha dette kortet i sine biler.

Etter å ha fått presentert dødsulykken, og hørt om de organisatoriske endringene, slo de 43 fremmøtte ved seminaret hodene sammen for å komme enda lengre mot ulykkesfri lasting og lossing.

− Vi har alle gjort noe for å bli bedre, men vi må gjøre mer! oppmuntret Tone Nakstad.