<p>Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen markerer oppstart av Follobaneprosjektets tunnelarbeid mot Oslo, og første gangs bruk av metoden drill & split i Norge.</p> Foto: Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB ScanpixSamferdselsminister Ketil Solvik-Olsen markerer oppstart av Follobaneprosjektets tunnelarbeid mot Oslo, og første gangs bruk av metoden drill & split i Norge. Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB ScanpixSamferdselsminister Ketil Solvik-Olsen markerer oppstart av Follobaneprosjektets tunnelarbeid mot Oslo, og første gangs bruk av metoden drill & split i Norge. Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB Scanpix

Tunnelarbeidene i gang på Follobanen

Oppstarten av Follobaneprosjektets tunnelarbeid mot Oslo ble torsdag markert med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til stede.

Drill & split

 * Drill & split er en skånsom metode for driving av tunnel uten å bruke sprengstoff. Metoden gir svært få rystelser og meget god kontroll under berguttak.

* Drill & split baseres på tett hullboring og mekanisk splitting av fjellet, og blir utført med en hydraulisk jekk.

* Metoden er todelt. Først må det utføres tett hullboring som følger et presist geometrisk mønster.

* Deretter splittes fjellet i to omganger.

* Hullene har en diameter på 76 mm eller 101 mm, og er 1,4 meter lange.

* Fremdriften i fjellet er lav. Det splittes ca. én meter tunnel i døgnet.

* Drill & split er valgt på deler av Follobaneprosjektet av hensyn til omkringliggende infrastruktur. Enkelte steder er det bare seks meter fra annen installasjon og til jernbanesporet.

Kilde: Jernbaneverket

Markeringen fant sted på Follobaneprosjektets anleggsområde på Sydhavna, der byggingen av ny tunnel for den inngående Østfoldbanen nå er i gang. For første gang skal tunnelmetoden drill & split tas i bruk i Norge.

Det er italienske Società Italiana per Condotte d’Acqua S.p.A (Condotte) som har fått kontrakten og utfører arbeidene på denne delen av Follobaneprosjektet. Arbeidene, som omfatter både sprengning og mekanisk bryting av fjell, strekker seg fra Mosseveien og 1200 meter inn i Ekebergåsen. Der overtar prosjektets andre tunnel-entreprenør Acciona Ghella Joint Venture, som skal bruke tunnelboremaskiner.

Follobaneprosjektet har nå signert tre av fem totalkontrakter for bygging av dobbeltspor mellom Oslo S og nye Ski kollektivknutepunkt. I tillegg kommer kontrakter for signal. Prosjektet er dermed i gang med en totalentreprise på Oslo-siden, en på Åsland og en i Ski. Arbeidene med de siste totalentreprisekontraktene fortsetter mot slutten av 2015 og i 2016.
Ved tunnelboring i urbane strøk, som i Oslo ved inngangen til Oslo S, er det trangt om plassen. Deler av de nye tunnelløpene inne i Ekebergåsen skal passere både oljelagre og vei- og tunnelanlegg. Enkelte steder er det seks meter fra annen installasjon og til Follobanens nye spor. Det krever at arbeidet gjennomføres med ekstra god sikring.

- Metoden drill & split er valgt for enkelte deler av tunnelen ved Oslo, av hensyn til omkringliggende infrastruktur. Her skal vi for første gang i Norge mekanisk bryte fjellet, uten å bruke sprengstoff. Condotte besitter viktig erfaring med å drive tunneler med denne metoden, understreker prosjektdirektør Erik Smith i Follobaneprosjektet.