Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Tunnelarbeidene i gang på Follobanen

Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB Scanpix
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen markerer oppstart av Follobaneprosjektets tunnelarbeid mot Oslo, og første gangs bruk av metoden drill & split i Norge.
‹ ›

Publisert: 03.09.2015 14:39. Sist endret: 03.09.2015 15:23.

Oppstarten av Follobaneprosjektets tunnelarbeid mot Oslo ble torsdag markert med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til stede.

  • VAV planla tildeling av milliardkontrakt i desember - tilbudsbehandlingen pågår fortsatt

  • Advokat Stig Bech ny styreleder i Norsk Eiendom

  • I mål med massiv miljøkartlegging på Bodø flystasjon

  • Baneservice skal fornye sporene ved Skøyen og Lysaker

Nettleder

Milliardkampen om Nord-Norges infrastruktur

Les også:

  • Flere konkurser i byggenæringen - et varig skifte?
  • Aktivitetsnivået i byggenæringen kan holde seg høyt frem til 2030
  • Viktig utvikling i royalsaken
  • Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren
  • Vil bli et koronavalg
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • VAV planla tildeling av milliardkontrakt i desember - tilbudsbehandlingen pågår fortsatt
  • Advokat Stig Bech ny styreleder i Norsk Eiendom
  • I mål med massiv miljøkartlegging på Bodø flystasjon
  • Baneservice skal fornye sporene ved Skøyen og Lysaker
  • Innlegg: Hoksrud i glasshus
  • Nasjonale turiststier får 10 millioner
  • OBOS startet bygging av over 1.100 boliger i første kvartal
  • Jørn Nørstelien ny styreleder i Treindustrien
  • - Feigt av regjeringen ikke å gi Vegvesenet forutsigbar finansiering
  • XL-Bygg Salingstrand mangedoblet arealet i ny butikk
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Baneservice skal fornye sporene ved Skøyen og Lysaker

Flere kontrakter

  • Rigg og drift-kontrakt til Ramirent
  • Betonmast bygger avlastningsboliger for Kristiansund kommune
  • Utvider settefiskanlegg
  • Stjern bygger omsorgsboliger i Stjørdal
  • Mesta skal drifte 30.000 veilys på riksvegene i Stor-Oslo
  • Hallmaker bygger Bunnprisbutikk på Bogøy
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru i Hemsedal

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorByggeindustrien

Drill & split

 

 * Drill & split er en skånsom metode for driving av tunnel uten å bruke sprengstoff. Metoden gir svært få rystelser og meget god kontroll under berguttak.

* Drill & split baseres på tett hullboring og mekanisk splitting av fjellet, og blir utført med en hydraulisk jekk.

* Metoden er todelt. Først må det utføres tett hullboring som følger et presist geometrisk mønster.

* Deretter splittes fjellet i to omganger.

* Hullene har en diameter på 76 mm eller 101 mm, og er 1,4 meter lange.

* Fremdriften i fjellet er lav. Det splittes ca. én meter tunnel i døgnet.

* Drill & split er valgt på deler av Follobaneprosjektet av hensyn til omkringliggende infrastruktur. Enkelte steder er det bare seks meter fra annen installasjon og til jernbanesporet.

Kilde: Jernbaneverket

Markeringen fant sted på Follobaneprosjektets anleggsområde på Sydhavna, der byggingen av ny tunnel for den inngående Østfoldbanen nå er i gang. For første gang skal tunnelmetoden drill & split tas i bruk i Norge.

Det er italienske Società Italiana per Condotte d’Acqua S.p.A (Condotte) som har fått kontrakten og utfører arbeidene på denne delen av Follobaneprosjektet. Arbeidene, som omfatter både sprengning og mekanisk bryting av fjell, strekker seg fra Mosseveien og 1200 meter inn i Ekebergåsen. Der overtar prosjektets andre tunnel-entreprenør Acciona Ghella Joint Venture, som skal bruke tunnelboremaskiner.

Follobaneprosjektet har nå signert tre av fem totalkontrakter for bygging av dobbeltspor mellom Oslo S og nye Ski kollektivknutepunkt. I tillegg kommer kontrakter for signal. Prosjektet er dermed i gang med en totalentreprise på Oslo-siden, en på Åsland og en i Ski. Arbeidene med de siste totalentreprisekontraktene fortsetter mot slutten av 2015 og i 2016.
Ved tunnelboring i urbane strøk, som i Oslo ved inngangen til Oslo S, er det trangt om plassen. Deler av de nye tunnelløpene inne i Ekebergåsen skal passere både oljelagre og vei- og tunnelanlegg. Enkelte steder er det seks meter fra annen installasjon og til Follobanens nye spor. Det krever at arbeidet gjennomføres med ekstra god sikring.

- Metoden drill & split er valgt for enkelte deler av tunnelen ved Oslo, av hensyn til omkringliggende infrastruktur. Her skal vi for første gang i Norge mekanisk bryte fjellet, uten å bruke sprengstoff. Condotte besitter viktig erfaring med å drive tunneler med denne metoden, understreker prosjektdirektør Erik Smith i Follobaneprosjektet.

Nøkkelord:

Anlegg, Jernbane
 

VAV planla tildeling av milliardkontrakt i desember
- tilbudsbehandlingen pågår fortsatt

 

- Feigt av regjeringen ikke å gi Vegvesenet forutsigbar finansiering

 

Innlegg: Hoksrud i glasshus

 

OBOS startet bygging av over 1.100 boliger i første kvartal

 

Baneservice skal fornye sporene ved Skøyen og Lysaker

Annonsørinnhold
 

Vær forberedt når boligmarkedet våkner igjen.
Bestill gratis magasin om eiendoms-utvikling!

Annonsørinnhold
 

COWI-
kampanje om det grønne skiftet vant pris


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen