Leder for Byggherreenheten

Som en av Norges største kommuner, har Bærum høye forventninger til innsats. Vi vil ha folk med ambisjoner – både på egne og samfunnets vegne. Våre 12 000 medarbeidere vet at resultater og utvikling ikke kommer av seg selv. Derfor forventer også de mye; faglig utvikling, godt lederskap og attraktive karrieremuligheter. Dette bidrar til å gjøre oss til en av landets beste arbeidsplasser.

Bærum kommune – kanskje ditt viktigste valg

Bærum kommune Eiendom er en av landets største eiendomsvirksomheter med ansvar for utvikling, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av kommunens bygningsmasse. Kommunen har en eiendomsportefølje på om lag 560.000 m2 formålsbygg og 2000 boliger, til en verdi av 17 mrd kr.

Eiendom har det overordnede ansvaret for å sikre funksjonelle og kostnadseffektive lokaler til kommunens tjenester. Befolkningsveksten i kommunen gjør at behovet for nye lokaler til skoler, barnehager og sykehjem samt omsorgs- og velferdsboliger er stort. Samtidig skal kommunens verdier i fast eiendom tas vare på gjennom vedlikehold, rehabilitering og utvikling av eksisterende bygninger.

Nylig vedtatt Eiendomsstrategi 2015-2025 gir mål for kommunens eiendomsvirksomhet i et 10-årsperspektiv. (https://www.baerum.kommune.no/Documents/Eiendomsfunksjoner/HMS-KS/Eiendomsstrategi%202015-2025.pdf )

FirmaBærum Kommune
FylkeAkershus
StedSandvika
Søknadsfrist13.09.2015

Stillingen som leder for nyopprettet Byggherreenhet er ledig. Stillingen vil rapportere til Eiendomsdirektør, og inngå lederteamet i Eiendom. (https://www.baerum.kommune.no/Documents/Eiendomsfunksjoner/Org.kart%20pr.%201.9.2015.pdf )

Byggherreenheten skal ivareta utvikling, planlegging og gjennomføring av alle kommunens rehabiliterings- og nybygg-prosjekter, og styre et årlig investeringsvolum på nærmere 1 mrd kr for Bærum kommune. Byggherre har i dag ca 13 årsverk knyttet til enheten, hvorav 11 er prosjektansvarlige. Øvrige ressurser og kompetanse hentes i dag inn internt og eksternt.

Vi tilbyr utfordrende leder- og utviklingsoppgaver, varierende prosjektporteføljer, stort ansvar og betydelig påvirkningsmuligheter.

Arbeidsoppgaver

  • Ivareta totalansvar innenfor eget fullmaktsområde, herunder ansvar for prosjektportefølje, personal, drifts- og investeringsøkonomi og fag.
  • Etablere og utvikle Byggherreenheten til en profesjonell og ressurseffektiv byggherreorganisasjon med gjennomføringskraft.
  • Følge opp overordnede mål og tiltak i Eiendomsstrategien, spesielt knyttet til satsningsområdene «Dekke kommunens behov for arealer til tjenestene» og «Redusert energibruk og klimaklok utvikling».
  • Formulere klare mål og krav, og følge dem opp.
  • Sørge for at ansatte dyktiggjøres til sitt oppdrag ved å utfordre og støtte.
  • Sørge for optimal ressursutnyttelse ut fra budsjetter, mål og krav.
  • Ivareta byggherrerollen og prosjektgjennomføring fra A til Å. Herunder prosjektutvikling, gjennomføring av nybygg- og rehabiliteringsprosjekter, anskaffelser, kontrahering og kontraktoppfølging.
  • Sikre gode helhetsvurderinger ved prosjektutvikling og alternativsvurdering av konsepter i tidlig fase. Se sammenheng mellom investering/drift og tjenesteyting ved å ha fokus på investeringenes totale "lønnsomhet".

Kvalifikasjoner

  • Relevant universitets- eller høyskoleutdanning
  • Bred og relevant erfaring fra prosjektadministrasjon, prosjektutvikling, eiendoms-, bygge- eller anleggsbransjen.
  • God forretningsforståelse, erfaring med eiendoms- og prosjektøkonomi
  • Dokumentert erfaring som leder
  • God skriftlig og muntlig fremstillingsevne
  • Ønskelig med erfaring fra/forståelse for hensyn mellom forretning/politikk
  • Personlig egnethet vil bli tillagt stor vekt

Utdanningsretning

  • Annet

Utdanningsnivå

  • Høyskole / Universitet, 3-årig Diplom / Bachelorgrad
  • Høyskole / Universitet, Hovedfag / Mastergrad

Personlige egenskaper

  • Du er målrettet, faglig dyktig og synlig leder som motiverer til felles innsats
  • Du har en lederstil som preges av involvering, tydelig kommunikasjon og mot
  • Du er analytisk og utviklingsrettet, utfordrer praksis, tenker helhet og på tvers av sektorer og fag
  • Du takler stort ansvar og høyt tempo - samtidig som du evner å prioritere
  • Ditt arbeid preges av struktur, du oppleves beslutningsdyktig og handlekraftig og sørger for gjennomføring

Språk

  • Norsk

Vi tilbyr

  • En av bransjens mest spennende lederstillinger med prosjektutviklings- og byggherreansvar for stor og variert prosjektportefølje
  • Utviklingsoppgaver og ansvar som utfordrer og motiverer deg som leder
  • Spennende arbeidsmiljø med mange dyktige og engasjerte medarbeidere
  • Du får lederkolleger med høy motivasjon, drive og kompetanse, og blir del av et utviklingsorientert lederteam.
  • Ansvar og oppgaver som gir bred kontaktflate og god kjennskap til helheten av Eiendoms og kommunens virksomhet
  • Gode pensjonsordninger
  • Lønn etter avtale

Arbeidssted: Arnold Hauklandsplass 10, 1304 Sandvika

Kontaktinfo: Kristine Hjellup Horne, Eiendomsdirektør,  tlf. 994 04 755

Søk stilling

Vis flere stillinger: