Marie Braadland og Jørgen Aardalsbakke

- Stort handlingsrom i konkurranser med forhandlinger

Bruken av forhandlinger ved offentlige anskaffelser vil øke når nye regler trer i kraft i 2016, tror juseksperter. - Å kjenne handlingsrommet oppdragsgivere har, er derfor stadig viktigere også for tilbyderne.

– Foreslåtte endringer i anskaffelsesregelverket innebærer at konkurranse med forhandlinger vil kunne brukes i de fleste tilfeller hvor oppdragsgiver har en saklig grunn til dette, sier Marie Braadland, partner i advokatfirmaet Grette.

– På grunn av manglende kjennskap til regelverket ser vi imidlertid at mange aktører i bransjen ikke utnytter handlingsrommet som ligger i konkurranseformen godt nok, påpeker hun.

Marie Braadland, sammen med partnerkollega Jørgen Aardalsbakke i Advokatfirmaet Grette, skal holde foredrag om temaet på Holmsbuseminaret torsdag, hvor fokus er nettopp dette handlingsrommet. Seminaret arrangeres årlig, i et samarbeid mellom Norsk Forening for Bygge- og Entrepriserett og Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg (EBA).

Taushetsplikt og likebehandling
– Å vite hva som kan og må formidles fra oppdragsgiver under forhandlingene kan for eksempel være et viktig konkurransefortrinn for leverandørene, understreker Braadland.

Anskaffelsesprosedyren med forhandlinger gir partene mulighet til å påvirke hvilke løsninger og betingelser som skal gjelde for prosjektet, fortsetter Aardalsbakke.

– En godt forberedt oppdragsgiver, bidrar til gode og målrettede tilbud. Adgangen til å forhandle er likevel ikke uten rammer, sier han.

Skal få informasjon om sentrale punkter
– Alle tilbydere har krav på både informasjon om hva som er viktig for oppdragsgiver, og skal også få en tilbakemelding på sentrale punkter i eget tilbud som kan ha betydning ved valg av tilbud. Tilbyderne skal også få mulighet til å inngi reviderte tilbud, sier Aardalsbakke.

Taushetsplikt og likebehandling
– For å sikre reell konkurranse er oppdragsgiver underlagt regler om taushetsplikt, likebehandling og god forretningsskikk. Taushetsplikten gjør at oppdragsgiver ikke kan la leverandørene få innsyn i hverandres løsningsforslag og betingelser som er gitt i tilbudene, forklarer Braadland.

- Oppdragsgiver kan gjøre visse justeringer i grunnlaget underveis, men kan ikke "shoppe" løsninger fra ulike tilbydere, og be andre deltakere om prise dette. Oppdragsgiver har heller ikke lov til å røpe prisen i beste tilbud, for å presse andre leverandører til å redusere sine priser, fortsetter hun.

Konkrete tilbakemeldinger
- Oppdragsgiver kan likevel være veldig konkret i tilbakemeldingene til tilbyderne, og har lov til å indikere hvordan tilbudet ligger an på de enkelte punkter som har betydning for evalueringen. Dette bidrar til å gi tilbyderne god informasjon og veiledning, og oppdragsgiver får utnyttet handlingsrommet som ligger i forhandlingsprosedyren, avslutter Aardalsbakke.