Småbedriftene livnærer seg lokalt

Små og mellomstore bedrifter opererer i all hovedsak lokalt og med lokalt kundegrunnlag. 51 prosent sier hovedmålgruppen er lokal, og 25 prosent regional.

Et fylke skiller seg imidlertid ut. I Oslo er det kun 33,5 prosent av SMB-ene som sier kundemålgruppen er lokal.

Små og mellomstore bedrifter (SMB-er) utgjør den store majoriteten av norsk næringsliv. Kundegrunnlaget deres er i all hovedsak lokalt eller regionalt. Svært få av disse bedriftene har en internasjonal målgruppe uavhengig av geografisk plassering. 7,7 prosent av SMB-ene i Sogn og Fjordane sier de har en internasjonal målgruppe, mot et landsgjennomsnitt på 4,4 prosent, og er dermed det mest internasjonale fylket. Det er SMB-bedriftene i Oslo som i størst grad sier de retter seg inn mot en nasjonal kundemålgruppe.

Dess mindre virksomheten er, dess mer lokal er hovedmålgruppen. I bedrifter med færre enn 10 ansatte sier 55,1 prosent av hovedmålgruppen er lokal. Til sammenligning sier 27.1 prosent av SMB-bedriftene med 31-50 ansatte det samme.

Tallene fremkommer i Eniros SMB-barometer, som 2 154 små og mellomstore bedrifter har besvart. Barometeret omhandler SMB-bedriftenes forventninger til økonomisk utvikling og bruk av markedsføringsmidler og -virkemidler.

- Det avtegnes en interessant næringsstruktur her, hvor graden av nasjonal og internasjonal målgruppe henger sammen med størrelse og bransje, samtidig som det også avtegner seg noen overraskende geografiske forskjeller. I Oslo vet vi det er mye IT- og teknologiorienterte SMB-er, og teknologi er ofte grenseløs, så her skulle man kanskje anta at det her var flest SMB-er med et internasjonalt fokus. Det samme skulle man trodd om Rogaland med sitt høye innslag av oljerelaterte virksomheter. Men slik er det altså ikke, kommenterer Håvard Atle Skaug, produktsjef hos Gule Sider.

SMB-barometeret avslører betydelig bransjeforskjeller med tanke på kundemålgruppe. Blant de små og mellomstore håndverkervirksomheten sier 66 prosent av målgruppen er lokal, 28,9 prosent regional og 4,8 prosent nasjonal. Også blant servicebransjen som frisører o.l, er kundegrunnlaget i all hovedsak lokalt (68 prosent).

- Snekkere, rørleggere og elektrikere livnærer seg i all hovedsak lokalt. Dette henger nok til en viss grad henger sammen med at den lokale forbrukeren når det gjelder disse tjenestene forholder seg til det lokale markedet. De velger leverandører som de kjenner, har hørt om eller får anbefalt av naboer og venner. De krysser ikke kommunegrensa når de trenger en rørlegger, men ringer den lokale rørleggeren, sier Skaug.