Ivar Horsberg Hansen

Innlegg: Trenger vi norske vindusprodusenter?

Hvert år gjennomgår vi i Norsk Trevare regnskapstallene for et utvalg bedrifter innen de ulike produktsegmentene i bransjen, og lager en samlet oversikt over den økonomiske utviklingen.

I fjor registrerte vi at 9 av landets 20 største vindusprodusenter hadde et negativt resultat i 2013. I år registrerer vi at situasjonen er forverret og nå er det 13 som trenger fargeskriver når de skal presentere regnskapene for 2014. Dette skjer samtidig med at markedet volummessig er bra. Faktisk har de to siste årene vært noe av det beste vi har opplevd.

Årsaken til den situasjonen vindusbransjen nå er inne i, er sammensatt. De norske produsentene har investert og effektivisert produksjonsprosessen gjennom flere år. Samlet sett er det en overkapasitet i produksjonen, og lysten på økt volum har ført til at de fleste produsentene har vært villig til å gå ned i pris. Importen av vinduer fra Øst-Europa har skapt et prispress der man finner eksempler på produkt med lav pris, men samtidig også større forskjeller i kvalitet enn det man har vært vant til fra norske produsenter.Sammenligningen av pris er enkelt, men sammenligning av kvalitet og produktegenskaper er ofte mer kompleks.

Byggevarekjedenes rabatt- og kampanjeaktivitet har de siste årene ført til at vindu er det produktet med desidert størst rabatter i varesortimentet. For noen år siden ble det gitt rabatter på tider av året da aktiviteten kunne være litt lav, som såkalt vinterrabatt. I dag får man store rabatter hele året, på en bruttopris som de færreste i realiteten betaler. I dagligvarebransjen kan man få hver fjerde bleiepakke "gratis", men kjøper du vindu, kan du i mange tilfeller ta to og betale for ett.

Vi ser også en skremmende utvikling blant enkelte entreprenører som ved innkjøp til byggeprosjekt er kyniske i sine innkjøp og forteller at de velger noe som de mener er "godt nok". Da blir det ofte valgt rimelige produkter fra land utenfor Skandinavia. I praksis betyr det at hvis produktet holder ut reklamasjonstiden på fem år, så er entreprenøren fornøyd. Når en innkjøper da i tillegg forteller den norske vindusprodusenten at "hvis jeg skulle bygge hus selv, ville jeg valgt vinduer fra deg", forstår vi at ønsket om størst mulig profitt på prosjektet overstyrer den tradisjonelle tenkningen om å levere gode bygg med lang holdbarhet.

De fleste norske vindusprodusentene har eksistert i mange år, og vi finner mye fagkunnskap og yrkesstolthet, ikke minst i de små håndverkspregede bedriftene. Erfaring om klima og norsk byggeskikk er også med på å danne grunnlag for de produktene som tilbys og som vi vet vil oppfylle huseierens behov i mange år. Trevarebransjen består stort sett av familieeide bedrifter der man som regel har investert eventuelle overskuddet i bedriftene og skapt arbeidsplasser i lokalmiljøet. Det er mange som leverer produkter som de er stolte av, og det med god grunn.

Skal vindusbransjen i Norge kunne overleve må man snu den negative lønnsomhetsutviklingen, og dersom kundene ønsker å ha leverandørene der i fremtiden må de unne dem å tjene penger slik at de kan være der også om tre eller fem år. Vindusprodusentene må også gå i seg selv og faktisk tørre å si nei til priser og vilkår som ikke bidrar til lønnsomhet i bedriften.

Norsk Trevare har satt i gang et større prosjekt der vi setter fokus på lønnsomhet, og der medlemsbedriftene får tilbud om å delta i et program for bedriftsutvikling. Vi har tro på at det fortsatt skal drives trevare- og innredningsproduksjon i Norge, og tro på at markedet fortsatt vil etterspørre produkter med god kvalitet.