Bakgrunnen for tilsynssaken er blant annet en rapport fra Statens vegvesen som peker på store mangler ved kvalitet på vegfundamentet i to store utbyggingsprosjekt som førte til telehiv. (Arkivfoto)

Vegtilsynet: – For liten vekt på å sikre teknisk kvalitet under veibygging

Ifølge Vegtilsynet manglet Statens vegvesen, region øst, gjennomgang av entreprenørens kvalitetssystem og prosedyrer for kvalitetssikring i fire av fem veiprosjekt.

Det skriver Vegtilsynet i en pressemelding. Vegtilsynet har ført tilsyn med hvordan Statens vegvesen, region øst sikrer teknisk kvalitet i noen av de store vegbyggingsprosjektene.

Planlegging og gjennomføring av kontroller er mer personavhengig enn systemavhengig er blant Vegtilsynets funn.

Bakgrunnen for tilsynssaken er blant annet en rapport fra Statens vegvesen som peker på store mangler ved kvalitet på vegfundamentet i to store utbyggingsprosjekt som førte til telehiv.

Vegens tekniske kvalitet påvirker trafikksikkerheten. Potensielt trafikkfarlige forhold i denne sammenhengen er ujevnt vegdekke, spordanning i vegbanen eller dårlig friksjon i vegdekket.

Fem prosjekter

Tilsynssaken omfatter fem utbyggingsprosjekt i Region Øst:

· E18 Knapstad – Retvet

· E16 Sandvika – Wøyen (Bjørnegårdtunnelen inkl. veg)

· E6 Minnesund – Skaberud (Fp 1 Langset – Brøhaug)

· E6 Frya – Sjoa (Frya – Vinstra)

· E6 Frya – Sjoa (Vinstra – Sjoa)

Vegtilsynet ville for det første undersøke om Statens vegvesen som byggherre planla kontroll av teknisk kvalitet i samsvar med krav. For det andre ville Vegtilsynet undersøke om kontrollene ble utført i samsvar med krav.

I vurderingen av funnene skriver Vegtilsynet at det allerede i samhandlingsprosessen mellom byggherre og entreprenør er for liten vekt på teknisk kvalitet knyttet til sikkerhet sett i forhold til det kravene tilsier. Fire av fem prosjekt manglet gjennomgang av entreprenørens kvalitetssystem og prosedyrer for kvalitetssikring

Manglet kartlegging
Som grunnlag for kontroll av teknisk kvalitet skal Statens vegvesen kartlegge de kritiske arbeidsprosessene (som de knyttet til vegfundament og vegdekke) og utarbeide kontrollplanen på basis av kartleggingen. To av fem prosjekt manglet kartlegging av kritiske prosesser.

Kontrollplanene ble i liten grad utarbeidet med basis i kartlegging av kritiske prosesser. Dette gjaldt for alle prosjektene. I praksis betyr dette at det ikke går fram av kontrollplanene hvordan og hvor ofte en skal kontrollere en prosesser som utlegging og planering av masser.

Når det gjaldt utførelse av kontroller så er Vegtilsynets vurdering at de ikke i tilstrekkelig grad er basert på kontrollplanene. Planlegging og gjennomføring av stikkprøvekontrollene er derfor mer personavhengig enn systemavhengig.

Vegtilsynets vurdering er at regelverket og systemet ikke i stor nok grad følges når det gjelder planlegging av kontroller. Statens vegvesen stoler på kompetansen ute på utbyggingsprosjektene, men bør kunne dokumentere større planmessighet og systematikk når det gjelder kvalitetskontroll.

Kjenner seg ikke igjen

Svein Røed, som er prosjektdirektør i Statens vegvesen, region øst, kjenner seg ikke igjen i Vegtilsynets beskrivelse om at de legger for liten vekt på å sikre teknisk kvalitet i sine veiprosjekter.

- Vi har bemannet oss ganske kraftig for å nettopp sikre at den tekniske kvaliteten er god, men jeg kan se at vi har en vei å gå når det gjelder å dokumentere kontrollene. Det har Vegtilsynet påpekt i sin rapport, og det vil vi se nærmere på, sier Svein Røed til Byggeindustrien.

Til tross for kritikk, mener Røed rapporten til Vegtilsynet viser at de gjennomfører grundige kontroller på veiprosjetkene.

- Ansvaret for hovedkontrollene ligger hos entreprenøene, mens vi gjennomfører stikkprøvekontroller. I rapporten vises det til at vi har lagt oss på et minimumsnivå på stikkontroller i forhold til håndboka, men samtidig er det viktig å få frem at minimumsnivået i seg selv er ganske omfattende.

- I tillegg velger vi å utføre såkalte spissede kontroller utover det som står i kontrollplanen. Det vil si at dersom vi ser det er noen spesielle områder med feil og mangler, så setter vi inn ytterligere kontrollinnsats der det trengs, sier Røed.