Strandveien 4-8

Daglig leder Stian Råmunddal (t.v) og prosjektleder Thomas Willumstad i Seltor.

– Dette prosjektet har vært en innertier for oss, sier daglig leder Stian Råmunddal i Seltor Gruppen.

Fakta

Sted: Lysaker
Prosjekttype:
Rehabilitering av kontorbygg
Areal: 13.500 kvm
Totalentreprise eks mva:
128 millioner
Byggherre: Ferd Eiendom
Prosjektledelse byggherre: Aberdeen Asset Management
Byggeledelse: Sohlberg & Toftenes
Leietagrådgiver: OPAK
Totalentreprenør: Seltor Øst
Arkitekt: Arcasa arkitekter
Interiørarkitekt: iARK
Rådgivere: RIB: Aas-Jakobsen l RIBr: Fokus Rådgivning l RIV: Bright l RIE: ECT l ITB: ED Prosjektstyring
Underentreprenør/leverandører: Rør: Bjørn Gregersen l Ventilasjon: Bjerke Ventilasjon l Elektro: Wennevolds Elektro l Heis: Heisplan l Tømrer: Noveta l Maler: ATG l Parkett: ABS Parkettgruppen l Systemvegger/ fronter/ himling: Oslo Bygginnredning l Lås og beslag: Kaba l Datashelter, gasslokkeanlegg: NTC Service l Storkjøkken: Foodtech l Karuselldører, adgangssperrer: Boon Edam l Fliser: Stryken og Gudbrandsen l Brannluker: Optimera l Branngardiner: Bramo l Speil, glassrekkverk: Okside l Minikjøkken: Carlsen Fritzøe Sigdal l Innredningsarbeider: Buskerud Spesialinnredning l Trelast/ materialer: Carlsen Fritzøe l Trevinduer: Lian Trevarefabrikk l Tredører: Swedoor l Ståldører: Robust l Aludører, glassfasade: Østlandske Fasadeteknikk l Taktekking: City Taktekking l Innv. beslag: Bærum Blikk og Ventilasjon l Membran: Hesselberg Tak l Stålarbeider: Tecnico l Akustisk demping: Stretch Ceiling

Nylig overleverte Seltor Strandveien 4-8 på Lysaker til byggherren Ferd Eiendom. Det siste året har kontor-
bygget, som oljeselskapet Lundin Norway nå flytter inn i, blitt totalrehabilitert til topp moderne standard.
Ifølge daglig leder Stian Råmunddal i Seltor Gruppen er denne typen rehabili-
teringsprosjektet midt i blinken for entreprenørselskapet.
– Større rehabiliteringsprosjekter, slik vi nå har gjennomført ved Strandveien 4-8, er et viktig satsningsområde for oss, forteller Seltor-sjefen.

Vinner på
grundige analyser

Seltor vant rehabiliterings-
oppdraget på Lysaker i knalltøff konkurranse med sju andre entreprenør-
selskaper. Råmunddal tror de fikk kontrakten fordi de gjorde det beste grunnarbeidet.
– Jeg føler vi er gode til å gjøre grundige analyser slik at vi på en best mulig måte forstår prosjektets risikobilde. Vi fokuserer på å sette sammen et godt team som kan jobbe med underlaget som foreligger og det er viktig å ha nok ressurser til å snu alle steiner før man priser prosjektet. Dette er kanskje nøkkelen til å vinne denne type rehabiliteringsprosjekter, mener Råmunddal.

Kom i mål
Seltor har utført prosjektet i en totalentreprise til en verdi av 128 millioner kroner. Strandveien 4-8 ble overlevert som avtalt i midten av august, i tillegg ligger det en opsjon i kontrakten på rehabilitering av ytterligere to etasjer i bygget, som Seltor skal ha ferdig til 1. oktober. Til sammen blir 16.000 kvm rehabilitert.
– Prosjektet har hatt en stram fremdrift. For å komme i mål til avtalt tid måtte vi produsere både under fjorårets og årets ferie, men det visste vi da vi inngikk kontrakten, sier prosjektleder Thomas Willumstad i Seltor. 

Stian Råmunddal er fornøyd med at de også kommer i mål økonomisk.
– Det er ikke enorme marginer i denne bransjen, men vi er godt fornøyd med det økonomiske resultatet i prosjektet og det samsvarer med det vi kalkulerte, opplyser han.

Alt er nytt
Med unntak av et oppgradert inngangsparti er fasader og tak ved Strandveien 4-8 i stor grad uendret i prosjektet. Innvendig ble derimot alt, bortsett fra dekker og hovedsjaktene for ventilasjon og elektro, rensket ned og bygd opp igjen til splitter nye kontorlokaler tilpasset leietaker.
– Bygget har fire hovedetasjer med kontorer og møterom. I midten av bygget er det et langsgående glassoverbygd atrium som ligger i direkte tilknytning til blant annet kantine og møterom i første etasje. I kjeller finner vi teknisk rom og andre birom, forteller Willumstad.
Det er Arcasa Arkitekter som har vært arkitekt i prosjektet og på interiørsiden har iARK vært engasjert av leietaker.
– Jeg synes arkitekt har gjort gode materialvalg og de har funnet enkle løsning som fungerer bra sammen. Vi har også vært opptatt av å inkludere og lytte til interiørarkitekt hele veien. Det er viktig for å få en fornøyd kunde, sier Willumstad.


Fire forhold
Prosjektlederen trekker frem fire forhold han mener har vært utfordrende.
– For det første er det et stort bygg på som vi har rehabilitert på 14 hektiske måneder. Det er også et stort og komplisert teknisk anlegg med en meget viktig koordineringsjobb. I tillegg har vi bygget et datashelter for leietaker som er et rom i rommet med meget strenge krav til blant annet brannsikkerhet. Til slutt vil jeg trekke frem dørmiljøet i bygget. En rekke ulike krav og funksjoner gjør dørene i bygget til et komplisert fagområde, mener Willumstad.

Suksess med ITB
Det tekniske anlegget i bygget, inklusive heis, utgjør i alt 80 millioner kroner av totalentreprisen. Ifølge Stian Råmunddal er dette det største og mest tverrfaglig kompliserte anlegget de har levert.
– Dette arbeidet har gått over all forventning, sier Råmunddal, som kan fortelle at de engasjerte ED Prosjektstyring som såkalt ITB-ansvarlig i prosjektet.
– Det har vært en viktig suksessfaktor at vi har hatt en egen ressurs som har fulgt opp den tverrfaglige tekniske prosjekteringen og som har gått gjennom grensesnittene. ITB-ansvarlig har også hatt en kontrollfunksjon under både gjennomføringen og ikke minst i sluttfasen i forhold til innregulering og sluttesting. Alt dette har gått på skinner, forteller Seltor-sjefen.
– ITB-ansvarlig har jobbet tett og vært en viktig støttespiller for de tekniske entreprenørene. Dette samarbeidet har fungert veldig bra, tilføyer Thomas Willumstad.
Råmunddal opplyser at de fremover også vil legge inn ITB ved mindre prosjekter.
– Uavhengig av størrelsen på prosjektet er det viktig at det er noen som har totaloversikt over de tekniske fagene. I dette prosjektet har vi bygget opp en ny rutine og vi har laget en mal for hvordan vi skal gjøre dette i alle våre prosjekter, sier han.

Tillit og struktur
Råmunddal mener tillit mellom aktørene og fokus på struktur under gjennomføringen også har vært viktige suksessfaktorer i prosjektet.
– Ferd Eiendom som byggherre, Sohlberg og Toftenes som byggeledere, Lundin som leietaker og vi som totalentreprenør, har hatt et godt samarbeid som har vært basert på åpenhet, tillit og gjensidig respekt. Det er slik vi ønsker å jobbe, sier han.
Råmunddal kommer inn på at det er blitt gjort endringer i prosjektet for 30 millioner kroner uten at det har vært en eneste diskusjon om kroner og øre.
– Dette får vi til fordi Ferd er en bra byggherre som godtar endringer som er berettiget og fordi vi har et samarbeid som bygger på tillit, understreker han.

Basmøter
Thomas Willumstad forteller at de har hatt jevnlige endrings-
møter med byggherre i hele prosjektet
– Vi har blitt enige om forholdene rundt endringene underveis og vi unngår derfor en lang runde på dette til slutt, sier han.
Prosjektlederen kommer også inn på at de i tillegg til ukentlige fremdriftsmøter og vernerunder har kjørt daglige basmøter.
– Dette fungerer veldig bra. Man får klarhet i hva som skal skje i løpet av dagen og man får løst en del som kanskje ville skapt smådiskusjoner senere, avslutter Willumstad.


Flere prosjekter