Informasjonen som samles inn skal brukes i planarbeidet for nytt dobbeltspor for strekningene Drammen-Kobbervikdalen og Tønsberg- Larvik.
Hensikten med undersøkelsene er å finne ut hvor dypt det er til fjell, kvaliteten på fjellet og hva slags masser som ellers finnes i grunnen.
- For å få gjort de riktige vurderingene fremover er vi avhengig av at vi får god kunnskap om hva grunnen består av. Seismikk bruker vi spesielt for å få informasjon i områder med mulige tunneler og der vi kanskje skal krysse fjorder, forteller prosjekteringsleder Toril Wiig.
Jernbaneverket skal benytte informasjonen i det videre arbeidet med vurdering av korridorer for nytt dobbeltspor.
Grunnundersøkelser på land, i vann og luft
I sommer har Jernbaneverket undersøkt grunnen med helikopter, og det pågår nå grunnboringer på flere av planstrekningene.
– Helikopterskanningen har gitt oss en grov oversikt over grunnforholdene i et stort område. Grunnboringene og de seismiske undersøkelsene som nå gjøres vil gi oss et mer detaljert bilde av hva som finnes i bakken og egenskapene til massene, sier Wiig.
De seismiske undersøkelser gjøres ved at det sendes trykkbølger ned i jorda som reflekteres tilbake til overflaten.
- Hvor lang tid trykkbølgene bruker ned og opp forteller oss hvor langt ned i grunnen massene ligger og gir oss informasjon om overgangen mellom ulike masser, forteller Wiig. Trykkbølgene lages ved å bruke en liten ladning eller hammer.
Samlet skal alle grunnundersøkelsene gi planleggerne solid kunnskap om hvor dypt det er til fjell, hva slags masser som finnes i grunnen og kvaliteten på massene. De seismiske undersøkelsene skal gjøres i september, mens grunnboringene vil pågå utover høsten.
Har kontaktet grunneierne
Berørte grunneiere får brev i posten om grunnundersøkelsene og Jernbaneverket henter inn tillatelse før undersøkelsene starter opp. Undersøkelsene skal gjøres så skånsomt som mulig. Jernbaneverket beklager ulemper som grunnundersøkelsene kan medføre for naboer og grunneiere.
- Nøkkelord
- Jernbane