Flaggene til topps på Ringerike

Søndag 30. august 2015 vil bli stående som en merkedag for både for innbyggerne på Ringerike og de som er opptatt av en effektiv samferdsel i Norge. Regjeringen gikk søndag ut og bekreftet planene om å satse på en gigantutbygging av Ringeriksbanen og en ny E16 fra Skaret til Hønefoss.

Dette er et utbyggingsprosjekt man har jobbet for å få gjennomført i veldig mange år. Nå blir utbyggingen en realitet. Statsminister Erna Solberg har sammen med regjeringen og samarbeidspartiene gitt melding om at det formelle planleggingsarbeidet av utbyggingen nå skal starte.

Som ved utbyggingen av fellesprosjektet E6 Dovrebanen skal Ringeriksbanen og ny E16 skje gjennom et samarbeid mellom Statens vegvesen og Jernbaneverket. Erfaringene har vist at et et samarbeid mellom disse to etatene vil gi en mer effektiv og ressursbesparende realisering av prosjektet – ikke minst gjelder dette i planleggingsfasen.

Når regjeringen nå har gitt grønt lys til utbyggingen vil den videre prosessen skyte fart. Det estimeres en utbyggingsstart allerede i 2019. Det kan kanskje høres ut til at dette ligger langt frem i tid, men det er et enormt prosjekt som nå skal bygges ut, og det er mye planlegging som skal til. Her har de ulike involverte departementene bestemt seg for å kutte ut å lage en kommunedelplan og gå rett på reguleringsplan – det reduserer saksbehandlingstiden betydelig. Det betyr også at det nå må settes inn store ressurser i planleggingsfasen.,

Totalt skal prosjektet koste 26 milliarder kroner å gjennomføre og planen er at utbyggingen skal stå ferdig i 2024. Det blir dermed en enorm utbygging som skal til og som vil kreve store ressurser– og som selvsagt betyr mange store oppdrag for anleggsnæringen. At utbyggingen skal gjennomføres på så kort tid betyr også en samtidig utbygging over en lengre strekning.

Det skal bli spennende nå følge denne prosessen videre – og det er mange som er glade for at man nå har landet den endelige traseen. Utbyggingen vil for togpassasjerene medføre en innsparing på en time på strekingen mellom Oslo og Bergen. For bilistene vil dette også gi betydelige tidsbesparelser. Ikke minst om man ser dette i sammenheng med de tidligere utbyggingene på rv7 og E16. For innbyggerne i Hønefoss betyr dette at hovedstaten kommer langt nærmere og vil kunne gi en helt ny dynamikk til Ringerike. Langt flere vil nå se muligheten til å jobbe i Oslo og bo på Ringerike. Vi er derfor ikke i tvil om at det nå virkelig feires i denne regionen.