I 2012/13 gjennomførte Statens vegvesen, i tett samarbeid med representanter fra Norsk motorcykkel union (NMCU), en trafikksikkerhetsinspeksjon langs Gamle Mossevei.
- Hensikten med inspeksjonen var å få identifisert hvilke tiltak som må gjennomføres for å bedre trafikksikkerheten for motorsyklister. I den forbindelse er vi avhengig av den gode dialogen vi har med NMCU, sier Marita Birkeland, seksjonsleder i Statens vegvesen i en pressemelding fra Statens vegvesen.
Målet med underskinner er å redusere risikoen for skader/død ved utkjøringer og at trafikanten ikke går under autovernet eller skader seg på stolpene.
- Å få etablert underskinner langs Gamle Mossevei mellom Tusenfryd og Hvervenbukta har lenge vært en merkesak for Oslo og Akershus NMCU-krets. Vi setter stor pris på tiltaket fordi sikkerhet er veldig viktig for oss, sier Geir Strand, fylkessekretær NMCU Oslo/Akershus.
Mens antallet ulykker med personbil går ned, er tendensen den motsatte blant motorsyklistene. På landsbasis var det fra april til juni i år 12 motorsyklister som omkom i trafikken, to flere enn i samme periode i fjor.
Strekningen fra Gamle Mossevei ved Ringneskrysset til Oslo grense er 8,2 kilometer og en svært populær strekning for motorsyklister.
Dette arbeidet er utført:
- Rekkverk med underskinne er satt opp i begge retninger.
- Store deler av eksisterende rekkverk er rettet opp
- Vegetasjon mellom veg og Gjersjøen på strekningen er fjernet.
- Sideoppmerkingen er rettet slik at motorsyklistene ikke kommer for nærme rekkverket
Tiltakene ble gjennomført i 2013 og 2014 og er finansiert gjennom driftskontrakten. Arbeidet har hatt en kostnad på om lag sju millioner kroner.