Veidekke lavest på Skjeggestadbrua

Veidekke ligger best an i konkurransen om å bygge opp igjen den leirrasutsatte Skjeggestadbrua.

Skjeggestadbrua

Arbeidsomfang for arbeidene:

* Spennarmert kassebru, brukasse med konstant høyde og skrå vegger.

* Lengde 229 m, bredde 12m

* Seks spenn på 31m/39m

*Landkar og søylefundamenter står på fjell i akse 1 og 2, fundamenteres på stålkjernepeler til fjell i aksene 3-7.

De hadde det laveste anbudet på 46,4 millioner kroner, fulgt av Kruse Smith (49,8 millioner), Skanska (52,5 millioner) og Bilfinger (59,7 millioner) på Mofjellbekken bru vest, som Skjeggestadbrua egentlig heter. Det var for øvrig også Veidekke som bygget den opprinnelige brua.

- De innkomne tilbudene skal nå behandles internt i Statens vegvesen, og tilbudskonkurransen avgjøres. Etter at kontrakten er tildelt, er det satt av 2 uker til samhandlingsperiode. Vi regner med at anleggsarbeidene for selve brua vil starte opp i slutten av september 2015, sier prosjektleder Arvid Veseth i Statens vegvesen til Byggeindustrien.

Kontrakten omfatter bygging av Nye Mofjellbekken bru vest, som skal erstatte den opprinnelige brua Mofjellbekken bru vest. Dette er brua i det sydgående løpet på E18 forbi Skjeggestad, som fikk omfattende skader under leirskredet den 2.2.2015, og måte rives/sprenges ned.

De delene fra den opprinnelige brua som skal brukes om igjen, er landkar i akse 1 (mot Oslo), og fundament og søyle i akse 2, samt landkar i akse 7 (mot Tønsberg).

Arbeidene med å sette nye stålkjernepeler i aksene 3, 4, 5 og 6 er startet opp, og utføres av Skanska Norge AS med Entreprenørservice AS som underentreprenør. Disse arbeidene er planlagt ferdige innen 31.10.2015. Entreprenøren for EK3 Nye Mofjellbekken bru vest skal bygge videre fra topp stålkjernepeler. Denne delingen er gjort for å kunne korte ned på total byggetid.

- Når åpner den nye brua for trafikk?

- I kontrakten er det lagt inn frister om E18-trafikken i sydgående retning skal kunne settes over Nye Mofjellbekken bru vest innen 7.7.2016, mens alle arbeider skal være ferdige innen 31.8.2016, svarer prosjektlederen.