Lysdesignet Hjellnes Consult har realisert, gjør hengekøyeinstallasjonen til et ekstra sterkt blikkfang på kveldstid. Foto: Stian Raa. 

Bærekraft for festivaldeltakerne

”Veldig deilig – her skal jeg bli! ”. Deltakere på Øyafestivalen lot seg begeistre av muligheten for å hvile i hengekøyer. Samarbeidet med 120Hours og Hjellnes Consult ga populær, bærekraftig arkitektur. 

Hengekøyene var montert i tre etasjer i en stillaskonstruksjon i stål, et vanlig skue på musikkfestivaler.

– Vi vil synliggjøre bærekraften i en innovativ konstruksjon, forteller rådgiver Maren Underhaug Pedersen i Hjellnes Consult. For å vise bærekraftig arkitektur på festivalområdet på Tøyen, gikk Øyafestivalen sammen med 120HOURS; en arkitektkonkurranse for studenter verden over. 

–Vinnerforslaget viser bærekraftig design ved å ta utgangspunkt i bærekraften for hver enkelt av oss; vi mennesker må først og fremst ta vare på oss selv. Dette er løst med en stillaskonstruksjon med en rekke hengekøyer hvor festivaldeltakere kan strekke ut og hente seg inn. Installasjonen er lettbygd, praktiserer grønn arkitektur og alle materialene kan gjenbrukes, poengterer Pedersen.

Åpent nederst
Av hensyn til sikkerhet kunne man ikke bruke alle etasjene.

– Men det var veldig viktig for oss at noen hengekøyer faktisk kan brukes, så de nederste var tilgjengelige, opplyser Pedersen, som har koordinert bidragene fra festivalrådgiverne i Hjellnes Consult. De har utformet den endelige løsningen sammen med stillasleverandør O.B. Wiik, Øyafestivalen og 120HOURS.

– Vi har også vært med på å sørge for at de estetiske verdiene i vinnerforslaget blir ivaretatt. Vi går litt utover vanlige rådgivertjenester; vi ønsker å strekke våre tjenester enda lengre og bidra i prosjekter som sikrer god by- og samfunnsutvikling, poengterer Pedersen.

Blikkfang
– Folk synes det er morsomt. Særlig mellom konsertene kommer det mange hit, forteller Brit Kristin Hjeltne fra 120 Hours, på vakt ved installasjonen. 120 Hours og Hjellnes Consult hadde hele tiden folk ved hengekøyene for å ivareta sikkerheten og informere om prosjektet.

– Det er et blikkfang, særlig på kvelden når den er opplyst, sier Hjeltne. Hun er veldig fornøyd med at 120 Hours for første gang har fått realisert et prosjekt.

– For oss er det veldig gøy at Øya hadde guts til å gjennomføre dette, understreker Hjeltne.

God respons
– Alt 120 Hours står for, er noe vi virkelig kan relatere oss til. At dette er en bærekraftig installasjon passer oss og vår miljøprofil veldig godt, sier partneransvarlig Fredrik Mortensen i Øyafestivalen. Miljøtankegangen er en naturlig del av jobben med festivalen. Mortensen forteller at de har fått masse respons på hengekøye-installasjonen.

– Det er særlig den ikoniske og estetiske biten som er interessant for folk. Vi ser at veldig mange tar bilder, sier han.

Bærekraft med enkle utrykk
Rådgivere fra Hjellnes Consult deltok under selve riggingen for å sjekke sikkerhet, konstruksjon og belysning. Den ca. seks meter høye installasjonen vil også lett kunne demonteres i etterkant og gjenbrukes.

– Dette er også et viktig premiss i forhold til bærekraft, poengterer Pedersen. Hun legger til at det å tenke bærekraft er sentralt i alle prosjektene til Hjellnes Consult.

– Med hengekøye-installasjonen er bærekraft uttrykt på en sterk og enkel måte som vi alle kan forholde oss til, understreker Pedersen.

Forsterker med lysdesign
Hjellnes Consult bidrar også med lysdesign.

– Vi ønsker å tiltrekke publikum mot hengekøyene ved å lyse dem opp. I samarbeid med SML Lighting har vi utviklet ulike belysningskonsepter, forteller lysdesigner Kari Hornmoen. Lysdesignet er repetitivt i likhet med hengekøye-installasjonen.

– I utgangspunktet ønsker vi å være trofaste mot vinnerbidraget ved å holde oss til rene farger, utdyper Hornmoen. Hvite hengekøyer i enkelt material gjør at mulighetene med lysdesign utnyttes maksimalt. Hjellnes Consult har vært rådgivere for Øyafestivalen siden 2011.