Konsernsjef Arne Giske i Veidekke (t.v.) og adm. dir. Jan Hestås i Kruse Smith, som også er styreleder i Entreprenørforeningen – Bygg og Anlegg (EBA).

Håper på 20 prosent andel totalentrepriser

Konsernsjef Arne Giske i Veidekke og adm. dir. Jan Hestås i Kruse Smith, som også er styreleder i Entreprenørforeningen – Bygg og Anlegg (EBA) ønsker en lagt høyere andel totalentrepriser enn hva som er tilfelle i veiutbyggingen i Norge i dag.

I dag ligger antallet totalentrepriser på bare rundt tre present av alle Statens vegvesens kontrakter. Både Arne Giske og Jan Hestås peker på 20 prosent som en passe størrelsesorden innen noen få år. Det betyr da en relativt kraftig økning fra dagens nivå.

Mandag morgen la Oslo Economics frem en rapport som de har utarbeidet for Veidekke. Her konkluderes det med at bruk av totalentrepriser kan spare betydelige gevinster for samfunnet, gitt at forutsetningene for denne utbyggingsformen er på plass.

I forbindelse med fremleggelsen av rapporten inviterte Veidekke inn et til seminar rundt emnet i forbindelse med Arendalsuka.

- Det har skjedd en formidabel vekst i veibyggingen i Norge. Det bygges dobbelt så mye vei som for 10 år siden. Det skjer mye positivt, som at det arbeides aktivt for å få ned planleggingstiden, få mer helhetlig og større prosjekter og finansering av større utbyggingsstrekninger av gangen. I tillegg er det kommet på plass et veiselskap som skal forsterke denne utviklingen. Men denne veksten skal fortsette, og da må vi innrette oss på en annen måte – for vi har ikke nok ressurser i landet til å ta veksten slik det nå jobbes. Vi må ha en endring, sier Arne Giske.

I dag er det i hovedsak to gjennomføringsmodeller innen veiutbyggingen; utførelsesentrepriser – som har en frikobling mellom planlegging og gjennomføring. Veimyndighetene planlegger – så sender de ut anbud, og en entreprenør bygger. Dette er den klart mest brukte utbyggingsformen. Den andre modellen inneholder totalentrepriser som den enkleste formen og OPS som den mest avanserte. Hovedforskjellen mellom utførelse og totalentreprisemodellen, er at entreprenørene også tar over prosjekteringsansvaret i totalentreprisemodellen, og ikke utfører jobben etter en detaljert beskrivelse som i utførelsesmodellen.

Gjennomføringskompetanse
Konsernsjef Giske peker på den store fordelen man får ved å øke graden av totalentrepriser er at man får inn gjennomføringskompetanse på et tidligere tidspunkt.

- Den viktigste gevinsten er at man får gjennomføringskompetanse inn i planleggingsfasen. Gjennomføringskompetansen er ikke i stor nok grad til stede i planleggingsfasen i dag, og man får ofte en for teoretisk tilnærming til jobben som skal gjøres, og det kan ofte føre til uenigheter og deretter konflikter. Konflikter kommer ofte av for mye detaljstyring fra Statens vegvesen. Størrelsen på ringpermene som signeres ved utførelseskontraktene må reduseres, påpeker Veidekke-sjefen.

Hestås peker på flere av de samme utfordringene.

- Vi ser dessverre at det er altfor mange konflikter i bransjen – utførelseskontraktene er for detaljerte og innehar mange kompliserte grensesnitt, og det er uheldig. Mer bruk av totalentrepriser vil kunne bidra til å redusere dette. Gjennom totalentrepriser blir det mer opp til entreprenøren og deres underentreprenører. Når det er sagt er det selvsagt også viktig hvordan totalentreprisen er rigget. Vi har også sett totalentrepriser som ikke er utformet på en god nok måte, sier Hestås.

Giske peker på flere fordeler ved bruken av totalentrepriser.

- Ved at man kan prosjektere underveis får man tidligere oppstart og et prosjekt som fullføres raskere. Mindre ressursbruk til kontroll i produksjonsfase gir en mer effektiv bruk av Statens vegvesen kompetanse, som frigjør ressurser til neste prosjekt. Og ikke minst får man mer gjennomføringskompetanse i prosjekteringen, som gir færre konflikter på grunn av bedre fremdriftsplaner, utdyper Giske,

Holdningsendring
De to entreprenørtoppene har god tro på at vi vil gå mot en retning med flere totalentrepriser, men at det også vil kreve en holdningsendring.

- Tradisjonen har vært at utførelseskontrakter har vært hovedregelen. Om dette skal endres krever det at byggherre må slippe fra seg noe ansvar. Det er mange som ønsker en slik utvikling I Statens vegvesen, men det krever også en omstilling, og det kan nok være krevende, mener Giske.

- Vi må
 utfordre byråkratiet til å ha mindre detaljansvar, legger Hestås til.

Selv om de mener at bruken av totalentreprise bør økes kraftig, sier de også at dette ikke er løsningen på alt.

- Vi må huske på at det ikke er alle prosjekter som passer inn i rammen for totalentrepriser, Det som blir viktig, uansett entrepriseform, er at vi må få en bedre dynamikk. Om alle beskrivelser er ferdigtygd, da får vi ikke noen god utvikling, sier Hestås.

Både Giske og Hestås mener også at det må bli langt mer bruk av samspill og åpen bok-gjennomføringer.

Er klare
Hestås og Giske sier at næringen er klar til å ta imot og er i stand til å takle en overgang til flere totalentrepriser.

- Vi er klare. Bruken av totalentrepriser vil være med på å styrke hele veibyggingen – som gi mer vei for pengene. Det vil kunne komme frem nye løsninger og utvikle hele næringen til å bli enda dyktigere, mener Hestås.