Foto: Statens vegvesen

Nå støpes Norges største landbaserte brufundament i Larvik

Mandag 17. august på morgenen starter støpingen av Norges største landbaserte brufundament i Larvik.

Det er fundamentet som skal bære de 70 meter høye tårnene til Farrisbrua på den nye E18. Fundamentet er ca. ett mål i areal og 4 meter tykt. I sommer har entreprenøren Bilfinger bundet armering i fundamentgropa, og drøyt 600 tonn jern er på plass før betongen nå skal fylles på. En slik støp kan ikke ha skjøter, og må derfor støpes i en sammenhengende operasjon. 4000 kubikkmeter betong skal kjøres til anlegget på Farriseidet i løpet av tre til fire døgn. Det kommer 7-8 betongbiler i timen, og totalt blir det mellom 550 og 600 transporter.

For beboerne i området vil støynivået være omtrent det samme som man er vant til fra E18-trafikken i dag, bortsett fra noe mer merkbart på nattestid da trafikken er lav. Det har vært døgnkontinuerlig betongtransport til andre fundamenter tidligere i sommer, men ikke så lenge sammenhengende som tre til fire døgn.

Det ett mål store fundamentet står på tolv 80 meter lange betongpilarer med to meters diameter, ned gjennom morenemassene til fjell. Boringen av disse kolossale stålrørene har pågått siden i fjor høst, og er noe av det mest utfordrende fundamenteringsarbeid som er utført i Europa.

Den 570 meter lange brua har 10 fundamenter og bygges hovedsakelig i betong, bortsett fra det 120 meter lange hovedspennet over Farriselva, som blir en skråkabelbru i stål. Det er her de 70 meter høye tårnene nå snart skal påbegynnes.