Forslaget fra næringsdepartementet ble sendt ut på høring
tidligere i år, med høringsfrist 14. august. Sentrale punkter i høringen er at Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) kan ilegge overtredelsesgebyr eller bringe saken inn for domstolene ved søksmål. KOFA mistet i 2012 muligheten til å ilegge gebyr, og har siden da kun fungert som rådgivende organ.
Administrerende direktør Trond Johannesen i MEF. Foto: Jørn Søderholm / MEF
– Det svært positivt at departementet nå tar grep for å styrke håndhevelsen av innkjøpsregelverket. Kontrollen med offentlige innkjøp ble betydelig svekket i 2012 da KOFA ble fratatt muligheten til å ilegge overtredelsesgebyr. Det offentlige kjøper varer og tjenester for over 400 milliarder kroner i året, og det er viktig med effektive kontrollmekanismer som legger til rette for god og rettferdig konkurranse, sier Trond Johannesen, administrerende direktør i MEF i en melding til Byggeindustrien.
Tilbakebetaling av klagegebyr
I tillegg til at KOFA igjen skal kunne ilegge overtredelsesgebyr, foreslår næringsdepartementet at bedrifter eller privatpersoner som klager skal få klagegebyret tilbakebetalt hvis det foreligger en ulovlig direkteanskaffelse. Departementet presenterer i høringsnotatet to alternative forslag til tilbakebetalingsmodeller - full tilbakebetaling av gebyr eller tilbakebetaling avhengig av alvorlighetsgraden på regelbruddet.
MEF oppfordrer i sitt høringssvar departementet til å velge en modell som innebærer at klager får klagegebyret tilbakebetalt i sin helhet der KOFA konstaterer saksbehandlingsfeil hos oppdragsgiver, uavhengig av feilens art og omfang.
– Vi mener dette er en ubyråkratisk og ryddig tilbakebetalingsmodell. Blir minst en saksbehandlingsfeil konstatert, er saken vunnet av klager og gebyret bør tilbakebetales, påpeker Johannesen.
– KOFA må sikres gode rammevilkår
Gjeninnføringen av overtredelsesgebyr og søksmålskompetanse til KOFA kan øke interessen for å klage og øke klagenemndas ressursbehov. MEF er derfor opptatt av at klagenemnda har en økonomi som sørger for at saksbehandlingstiden holdes nede.
– KOFA utfører en viktig samfunnsoppgave, og det er viktig at nemnda gis ressurser til å fylle denne funksjonen på best mulig måte. Vi oppfordrer derfor myndighetene til å følge ressurssituasjonen og utviklingen i saksbehandlingstid tett i tiden fremover, avslutter Johannesen.
- Nøkkelord
- Anlegg