Kjell Inge Davik, regionveisjef i Statens vegvesen region sør, sier til NRK at de ønsker at politiet skal vurdere de strafferettslige sidene av saken.
– Etter vår vurdering er det knyttet stor offentlighetsinteresse til saken, og omfanget av skadene, både økonomisk og materielt, er stort. Derfor mener vi det er viktig å få belyst denne saken i sin fulle bredde, sier han.
Eksperter i Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) har konkludert med at det var utfyllings- og planeringsarbeid i tiden rett før skredet som førte til at den sørgående delen av brua på E18 ved Holmestrand kollapset 2. februar.
Grunneierens advokat, Joachim A. Ulltveit-Moe, sier til NRK at området hvor grunneieren har fått utført arbeider, ble kjøpt fra Statens vegvesen, som ikke opplyste om at det var risiko forbundet ved graving i området da eiendommen ble solgt.
Advokatfirmaet vil undersøke nærmere hvilken kunnskap Vegvesenet hadde da området ble solgt.
Grunneieren har tidligere sagt til Dagbladet at han mener brua var ustabil i utgangspunktet, men at arbeidet med bulldoser på stedet kan ha utløst kollapsen.
I juni anslo Vegvesenet at de hadde brukt mellom 40 og 50 millioner kroner på stabiliseringsarbeid, gjenoppbygging og tiltak på omkjøringsveier.
- Nøkkelord
- Anlegg
- Bru
- Statens vegvesen