Den mektige Suezkanalen

For 146 år siden sto Suezkanalen ferdig og kunne ta imot verdens handelsskip. Kanalen som forbinder Middelhavet og Rødehavet gjorde veien mellom Europa og deler av Aisa betydelig kortere ettersom man unngikk å ta den lange veien rundt Afrikas kyst. Kanalen er 193 kilometer lang og har hatt stor betydning for verdens skipstrafikk.

Nå har man bygget et nytt parallelt løp for deler av strekningen. Totalt er den nye delen av Suezkanalen 72 kilometer lang og har kostet hele 74 milliarder kroner å fullføre. Denne jobben er også gjort på kun 11 måneder. Det skulle bli relativt høy daglig omsetning og fremdrift i prosjektet. Vi regner med det har væt satt inn store mengder mannskap og mange maskiner for å kunne klare å gjennomføre et slikt prosjekt på så kort tid.

Den nye delen av kanalen skal være både bredere og dypere en dagens kanal. Dette slik at man kan kunne ta imot større og flere skip – og det skal også redusere ventetidene for skipene. Målt i tonnasje skal Suezkanalen være verdens mest trafikkerte kanal. Man håper trafikken skal nær fordobles i løpet av noen år når den nye delen av kanalen snart åpner.

Det er egyptiske myndigheter som har oppgradert den nye Suezkanalen. Opp gjennom årene har det ikke vært helt rolige forhold rundt hvem som skulle kontrollere Suezkanalen og ha råderett over den. Det var i sin tid franskmennene som bygde den opprinnelige kanalen. Det er nå relativt rolig rundt kanalen, men det finnes planer som skal kunne ta opp konkurransen med kanalen. Blant annet skal det eksistere planer etablert gjennom et samarbeid mellom Kina og Israel om å bygge en jernbanelinje som alternativ til kanalen.