På toget mellom Myrdal og Flåm. Foto: Sara Johannessen / SCANPIX

Den umulige togbanen fra Flåm fyller 75 år

For 75 år siden åpnet Flåmsbana i Sogn og Fjordane med en enkel markering. I dag er togbanen navet i et stort turisthjul.

– Flåmsbana har hatt kolossal betydning for Aurland. I starten sikret den kommunikasjon med omverdenen, men med tiden har Flåmsbana skapt veldig mange arbeidsplasser. Den er fortsatt en driver for næringslivet, sier Aurland-ordfører Noralv Distad (H) til NTB.

Den vesle kommunen nyter godt av turisme, og ifølge ordføreren er rundt 40 prosent av sysselsettingen i Aurland tilknyttet reiselivet. Flåmsbana er navet i hjulet som er Aurland.

En må helt tilbake til 1870-tallet for å finne de første tanken om togbane i Sogn og Fjordane, men de første konkrete planene om Flåmsbana kom i 1890. Med utfordrende natur møtte Flåmsbana stor motstand, både før og etter politisk klarsignal i 1909.

Over 80 prosent av Aurland kommune ligger nemlig 800 meter over havet. Tross den store ingeniørutfordringen ble det byggestart i 1923, og det første godstoget kjørte ut fra Flåm stasjon 1. august 1940. Et halvt år senere startet passasjertrafikken.

75 år senere kan en se tilbake på en togbane som, etter mye tidlig motstand, har vært uvurderlig for lokalsamfunnet i Indre Sogn. I 2014 var det over 700.000 passasjerer på banen.