Foto: Statens vegvesen

Ferdig sprengt i Fannefjordtunnelen

Arbeidet med å oppgradere Fannefjordtunnelen i Møre og Romsdal har nådd en viktig milepel: sprengningsarbeidet er ferdig.

- Vi hadde siste salve natt til tirsdag og er nå ferdig med all sprenging i tunnelen, forteller prosjektleder Torbjørn Vatnehol i en melding fra Statens vegvesen.

Hver kveld etter tunnelen stenges kl. 18 blir boreriggen rigget opp for boring av hull som skal lades.

- Vi har hatt mellom en og fire salver per natt, alt etter størrelse og kompleksitet, sier Vatnehol.

Etter at fjellet er sprengt blir steinen kjørt ut av tunnelen. Deretter blir fjellet sikret med sprøytebetong og det blir boret og montert sikringsbolter.

- Dette er en krevende operasjon siden det er mange andre aktiviteter som skal utføres samtidig i tunnelen, og det krever mye koordinasjon mellom arbeidsaktivitetene, sier Vatnehol.

Siden midten av februar har entreprenør Implenia sprengt ut fjell for å få plass til ti nye vifter, nisjer for teknisk rom, ny snunisje og for å forlenge de eksisterende havarinisjene i tunnelen. Entreprenøren er også godt i gang med montering av vann- og frostsikring og har jobbet med å få god drenering bak betongrekkverket gjennom hele tunnelen.

I dag har Fannefjordtunnelen bare eksosventilasjon, mens de nye viftene vil gi brannventilasjon.

I sommer vil arbeidet stort sett bestå av boring og montering av vann- og frostsikring, elektroarbeider og grunnarbeider utenfor tunnelåpningene.

Arbeid som skal gjøres videre:

* Fortsette monteringen av vann- og frostsikring (boring og montering av bolter, montering av PE-skummatter, armering og sprøytebetong)

* Arbeid i forbindelse med tekniske bygg, i og utenfor tunnelen

* Arbeid i dagsonen (utenfor tunnelen): grøfter og grunnarbeider i forbindelse med tekniske bygg

* Omfattende elektroarbeider (blant annet montering av ny belysning, hendelsesdetektering med kamera, ledelys, nødstasjoner for hver 125 meter, nødnett)

* Montering av 10 nye vifter