Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Vegdirektoratet: Veier er farligere enn tunneler

En tankbil med rundt 16.000 liter bensin kjørte inn i en fjellvegg i Skatestraumtunnelen i Bremanger og eksploderte onsdag formiddag. Foto: Daniel Restad / NTB scanpix

Publisert: 17.07.2015 05:00.

I etterkant av den dramatiske brannen i den undersjøiske tunnelen i Bremanger onsdag, understreker Vegdirektoratet at norske tunneler er trygge. Direktoratet viser til at det er mindre farlig å kjøre i tunnel enn på åpen vei.

  • Frp vil endre regelverket for moms på omtvistede krav

  • Stopp for planer om bussterminal over Oslo S

  • Fagforbundet-leder varsler «opprør» hvis det ikke blir lønnsvekst

  • Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren

Nettleder

Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren

Les også:

  • Vil bli et koronavalg
  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt
  • Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten
  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Frp vil endre regelverket for moms på omtvistede krav
  • Stopp for planer om bussterminal over Oslo S
  • Fagforbundet-leder varsler «opprør» hvis det ikke blir lønnsvekst
  • Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren
  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen
  • Daglig leder tiltalt for grovt skattesvik og farlige arbeidsforhold: - Særdeles skjerpende omstendigheter
  • Ny daglig leder i Opplandske Betong
  • Nye Veier og Veidekke i gang med ny jernbanebru i Brumunddal
  • Ny rapport: Energieffektivisering kan frigjøre mer energi enn all norsk vindkraft
  • Senneset med prognoser frem mot 2030 i sin siste analyse-fremleggelse
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

AF Gruppen bygger Vikingtidsmuseet

Flere kontrakter

  • Seltor bygger for Entra i Oslo
  • Tverås signerte Hjelset-kontrakt
  • Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne
  • NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark
  • Betonmast bygger skole på Hønefoss
  • HENT vant konkurransen om Blått bygg ved Nord universitet
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorNTB

Torsdag uttalte leder Geir A. Mo i Norges Lastebileier-Forbund at undersjøiske tunneler er dødsfeller. Vegdirektoratet vil ikke la den påstanden stå uimotsagt.

– Norske tunneler er trygge. Alle erfaringer og statistikk viser at det er mindre farlig å kjøre i en tunnel enn på en åpen vei, sier fungerende direktør Bettina Sandvin i vei- og transportavdelingen i Vegdirektoratet til Dagbladet.

Hun ønsker ikke å kommentere hva Vegdirektoratet synes om Mos utsagn, men opplyser at direktoratet er uenig med ham i påstanden om at tunnelene er dødsfeller.

– I alle årene Norge har tatt i bruk tunneler, har det ikke omkommet én person i en tunnelbrann, sier Sandvin.

Ifølge en rapport fra Transportøkonomisk institutt fra 2012 er det størst brannfare i landets undersjøiske tunneler og i de om lag ti andre tunnelene som har like stor stigningsgrad. Til sammen er det snakk om litt over 40 tunneler, som representerer 4 prosent av alle landets tunneler. Men det er i disse litt over 40 tunnelene at 44 prosent av brannene i perioden fra 2008 til 2011 fant sted.

Fra før er det kjent at 200 tunneler skal gjennom omfattende sikkerhetsopgraderinger som følge av et EU-direktiv. Direktivet gjelder bare europa- og riksveier. Norge har valgt å la kravene også gjelde for fylkesveier. De eneste tunnelene som ikke får bedret sikkerhet er de som er kortere enn 500 meter eller som har færre enn 300 passeringer daglig.

Les også:
  • Lenge til tunnelen åpner igjen i Bremanger
  • Større fare for brann i undersjøiske tunneler

Nøkkelord:

 

Frp vil endre regelverket for moms på omtvistede krav

 

Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

 

Daglig leder tiltalt for
grovt skattesvik og farlige arbeidsforhold:
- Særdeles skjerpende omstendigheter

 

Bransjeaktører positive til royal-forslag

 

Departementet med forslag for å sikre midlertidig brukstillatelse
i royalsaken

Annonsørinnhold
 

Enighet om GTIN som produkt-identifikasjon i byggenæringen


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen