Foto: Daniel Restad / NTB scanpix

Skatestraumtunnelen: Ødelagt utstyr og betong i veibanen

Røykdykkere ble møtt av betong i veibanen og mye ødelagt utstyr da de tok seg i brannherjede Skatestraumtunnelen. Det vil trolig ta flere måneder før tunnelen kan brukes igjen.

– Tunnelen ser grei ut fra sørsiden og innover. Det er fra midten av tunnelen vi ser skadene i form av kabler som henger ned fra tunneltaket og knust armatur. Vann- og frostsikring er ødelagt, og det er mye betong i veibanen, sier fungerende avdelingsdirektør for Statens vegvesen i Sogn og Fjordane, Margot Åsebø til NTB.

Røykdykkere fra brannvesenet og en politimann har nylig vært inne i tunnelen, som ligger i Bremanger, for å sjekke forholdene etter ulykken.

Må sikres

Det var onsdag at en tankbilhenger med 16.500 liter bensin løsnet fra trekkvogna og havnet i veggen 300 meter inne i tunnelen. Det oppsto deretter en eksplosjon som utløste en stor brann med voldsom røykutvikling. Til alt hell ble ingen alvorlig skadd.

Vegvesenet opplyser at det nå er behov for sikring av tunnelen, og det vil ta tid før den kan tas i bruk igjen.

– Jeg tror det vil gå noe måneder. Det tar lang tid å utbedre skadene. Utstyr skal på plass, og det er omfattende arbeid som skal gjøres, sier Åsebø.

Undersøkelser

Havarikommisjonen ble varslet få minutter etter ulykken onsdag og startet umiddelbart med å samle opplysninger fra redningspersonell, politi og brannvesen på stedet.

– Formålet er ikke å fordele skyld, men å se på hva som skjedde, hvorfor det skjedde og hva vi sammen kan gjøre for å hindre at slike ting skjer igjen, sier William J. Bertheussen til NRK.

Sikkerhetsutstyret i tunnelen fungerte som det skulle da ulykken skjedde. Det gikk 46 sekunder fra skapet med nødtelefonen ble åpnet til Vegtrafikksentralen stengte tunnelen, opplyser Statens vegvesen.

Travelt på omkjøringsruter

Skatestraumtunnelen er en undersjøisk veitunnel på fylkesvei 616 i Bremanger, som går mellom Hamda på Rugsundøya og Klubben på Bremangerlandet. Det bor rundt 1.500 fastboende på Bremangerlandet.

– På sommeren fordobles antallet, noe som fører til enda mer trykk på tunnelstrekningen i sommermånedene. Trafikantene må nå kjøre utenom tunnelen, noe som fører til ytterligere trykk på ferjesambandet mellom Isane-Stårheim og Oldeide-Måløy, opplyser rådmann i Bremanger, Tom Joensen.

Det er omkjøring via ferjesambandet Isane– Stårheim, riksvei 15 til Måløy og ferjesambandet Oldeide– Måløy, og det vil bli satt opp en ekstra ferje mellom Smørhamn og Kjelkenes.

– Sammen med fylkeskommunen arbeider vi hardt for å finne en løsning, men kan ikke love noe tidspunkt for når en ferje er i gang, sier ferjekoordinator i Vegvesenet, Anders Sæternes.