Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Lenge til tunnelen åpner igjen i Bremanger

En tankbil med rundt 16.000 liter bensin har kjørt i en fjellvegg i Skatestraumtunnelen i Bremanger og eksplodert onsdag formiddag. Foto: Daniel Restad / NTB scanpix

Publisert: 15.07.2015 19:16. Sist endret: 16.07.2015 05:14.

Det kan ta langt tid før Skatestraumtunnelen i Bremanger kan åpnes igjen. Det er uklart hvor store skader tunnelen har fått.

  • Regionale tiltak avvikles for 13 Viken-kommuner

  • Arbeidstilsynet avdekket brudd på koronareglene hos 1.100 bedrifter – 13 fikk gebyr

  • Hjemmekontor har gitt mange psykiske plager, viser undersøkelse

  • Constructas advokat reagerer på Consto-sjefens uttalelser

Nettleder

Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv

Les også:

  • Ulovlig byggeaktivitet havner under radaren
  • Når kommer gjenåpningen?
  • Enormt behov for energieffektivisering i norske bygg - må utnytte mulighetene dette gir
  • Vern om frontfagsmodellen
  • Rister av seg korona-frykten
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Petter Eiken og Anne Marstein

«Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?»
Les mer

Les også:

  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
  • Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav
    Kari Sandberg
  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Regionale tiltak avvikles for 13 Viken-kommuner
  • Arbeidstilsynet avdekket brudd på koronareglene hos 1.100 bedrifter – 13 fikk gebyr
  • Hjemmekontor har gitt mange psykiske plager, viser undersøkelse
  • Constructas advokat reagerer på Consto-sjefens uttalelser
  • Nybø vil la foretak fortsette med digitale møter
  • Innlegg: Livsløp og åpne standarder er veien fram
  • Bygging av nye Granåsen i full gang
  • Hun tar over som FOU- og miljøleder i Betong Øst
  • Vil forby kontant lønn og straffe lønnstyveri med fengsel
  • Peab selger asfaltverket på Otta
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole

Flere prosjekter

  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
  • Orkangerporten
  • Lillehammer vannverk
  • Storebukta
  • Valle View
  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
Flere prosjekter

Siste kontrakter

NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark

Flere kontrakter

  • Betonmast bygger skole på Hønefoss
  • HENT vant konkurransen om Blått bygg ved Nord universitet
  • Veidekke fikk skoleprosjekt i Stockholm
  • Peab bygger Bertel O. Steens nye bilanlegg i Ålesund
  • ACO signerte kontrakt om E39 Ørskogfjellet
  • Stjern bygger 73 leiligheter for TOBB
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

  • Stjernearkitekt vil gi nye perspektiver på H.C. Andersen med nytt museum

  • Her jobber anleggsarbeiderne på 50 meters dyp

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorNTB

Les også: Voldsom brann etter eksplosjon i tunnel i Bremanger

– Vi vet at skadene er omfattende, men vi vet ikke hvor store, sier fungerende veidirektør Margot Åsebø i Sogn og Fjordane til NTB.

I verste fall kan det ta uker og kanskje måneder før tunnelen kan åpnes igjen, opplyser Åsebø.

Prosjektsleder Sveinung Hovland i Statens vegvesen sier til NRK at det er mye arbeid som må gjøres før det igjen kan sendes trafikk gjennom tunnelen. Han sier at Vegvesenet torsdag vil gå inn med et røykdykkerlag for å sjekke tunnelen.

Les også: Tankbilsjåfør: - Så eksplosjonen i speilet
Skatestraumtunnelen
Skatestraumtunnelen
Foto: Google Earth

I tunnelveggen

Eksplosjonen skjedde da en tankbil med 16.500 liter bensin mistet hengeren inne i tunnelen. Hengeren havnet i veggen etter å ha slitt seg fra trekkvogna 300 meter inne i tunnelen. Tankbilsjåføren forteller at han sto i nødtelefonen i tunnelen da det smalt.

– Det kom veltende svart røyk mot meg, sier Tore Myrestrand til NTB.

Sjåføren hev seg i bilen og kjørte ut.

– Jeg så i speilet på vei oppover at røyken var i ferd med å ta meg igjen, forteller han.

Rådmann Tom Joensen i Bremanger Rådmannen omtaler tunnelulykken som et skrekkscenario.

– At det likevel skulle gå så bra, når en tankbil med drivstoff kjører inn i tunnelveggen, er nesten ikke til å tro, sier han.

Seks personer ble sendt til Førde sentralsjukehus. Det er ikke meldt om alvorlig skadde.

Draget røk

Et bilde fra eieren av vogntoget, Måløy Havneservice, viser at draget på hengeren er røket, slik at det fortsatt sitter fast på selve lastebilen.

– Det har røket tvers av. Dette er sånt som ikke skal skje, sier teknisk rådgiver Rune Damm i Norges Lastebileier-Forbund til VG.

Tankbilen var EU-godkjent i fjor og inne til teknisk kontroll i vår, ifølge VG.

Forsker Torkel Bjørnskau ved Transportøkonomisk Institutt (TØI) kaller hendelsen «svært uvanlig og overraskende», samtidig som han tar forbehold om at detaljene om ulykken ikke er kjent.

De tekniske undersøkelsene må vente på grunn av brannen, opplyser operasjonsleder Trond Hatlenes i Sogn og Fjordane politidistrikt.

Undersjøisk fare

En risikoanalyse viser at faren for brann er større i undersjøiske tunneler. Undersjøiske tunneler og tunneler med stigningsgrad på over 5 prosent utgjør bare 4 prosent av veitunnelene i Norge. Likevel hadde disse tunnelene hele 44 prosent alle av brannene og branntilløpene i perioden 2008-2011, viser en rapport fra TØI. Ifølge Statens vegvesen skjer det cirka to branner i tunnel i måneden her i landet.

– Undersjøiske tunneler er dødsfeller. Det som skjedde nå understreker hvor farlig tunneler kan være. Vi foretrekker heller bruer og ferjer, sier administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo til Dagbladet.

Avdelingsdirektør Anne Rygh Pedersen i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) sier at brannsikkerheten i norske tunneler er god.

Hun presiserer at selv om beredskapen ivaretas på best mulig måte, må det tas høyde for at ulykker kan skje. I Norge er det i alt 1.129 tunneler på riks- og fylkesveiene.

Les også:
  • Større fare for brann i undersjøiske tunneler
  • Havarikommisjonen med kraftig kritikk etter tunnelbrann
  • - Strindheimtunnelen en av Norges tryggeste

Nøkkelord:

Anlegg, Tunnel, Brann
 

Bergen kommune med full seier i ankesak mot Consto

 

Constructas advokat reagerer på Consto-sjefens uttalelser

 

COWI vant i lagmanns-retten mot Kristiansund kommune

 

Vil forby kontant lønn og straffe lønnstyveri med fengsel

 

Arbeidstilsynet avdekket brudd på koronareglene hos 1.100 bedrifter – 13 fikk gebyr

 

Bygging av nye Granåsen i full gang

 

NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen