Forsyningsdirektør Per Melby i Jernbaneverket (til venstre) og daglig leder Lars Petter Lund i Spenncon Rail skriver under på milliardkontrakten. Foto: Bjørn Viken / Spenncon Rail

Milliardkontrakt mellom Spenncon og Jernbaneverket

Spenncon Rail og Jernbaneverket har skrevet under rammeavtale for leveranse av samtlige betongsviller til norsk jernbane de neste 10 årene.

Rammeavtalen mellom Spenncon-datterselskapet Spenncon Rail og Jernbaneverket er for seks, pluss to, pluss to, år. Daglig leder for Spenncon Rail, Lars Petter Lund, sier overfor Byggeindustrien at dette er en svært viktig kontrakt for den Hønefoss-baserte bedriften.

– Rammeavtalen med Jernbaneverket har tidligere utgjort rundt 85 prosent av omsetningen vår, så for oss er dette veldig viktig, sier han.

I anbudsdokumentet er det forespeilet bestillinger for mellom 120 og 150 millioner kroner i året, uten at dette på noen måte setter en øvre eller nedre grense.

– Volumet er ikke sikkert, men det ser jo bra ut for norsk jernbane for tiden. Vi får gode signaler om utbygging fra politikerne, og det er mye som skjer. Vi er selvfølgelig kjempefornøyde med kontrakten, sier Lund.

Spenncon Rail ble skilt ut som eget datterselskap ved nyttår 2014, men Spenncon har stått for leveranse av jernbanesviller og sporvekselsviller i betong til Jernbaneverket i over 40 år.

Lund understreker at det likevel er hard konkurranse om den store rammeavtalen med Jernbaneverket, og at Spenncon Rail i denne runden vant over et stort kinesisk konsern.

– Nå har vi også solgt inn at vi bygger en ny svillefabrikk i Hønefoss. Akkurat nå jobber vi med tomteregulering, og vi håper å produsere de første svillene i ny fabrikk første kvartal i 2017. Den nye fabrikken gir oss kapasitet til å produsere 180.000 sviller på ett skift, mot 125.000 i dagens fabrikk, sier Lund til Byggeindustrien.