Sporveien i Oslo må bedre risikosikringen

Sporveien må sørge for bedre risikosikring etter at et T-banetog i Oslo i fjor kolliderte med et bor som hadde gått gjennom tunneltaket.

Statens havarikommisjon for transport råder Statens jernbanetilsyn om å påse at Sporveien T-banen AS sikrer at risikoforhold ved arbeid i og ved spor ivaretas, og at leverandører har relevant informasjon for arbeidet som skal utføres.

Ulykken skjedde 16. juli 2014 i tunnelen ved Oppsal stasjon. Mesta utførte grunnundersøkelser i forbindelse med oppgradering av Østensjøbanen.

Det skulle bores hull 100 steder, og dette var ett av 25 hull som ble regnet til å ligge utenfor sportraseen. Men i stedet for fast fjell var det bare løsmasser ned til tunneltaket.

Det resulterte i at boret gikk gjennom taket og ned i sporet, svært nær strømskinnene der et T-banetog med passasjerer kolliderte med borstengene.

Flere passasjerer beskrev et smell under og langs siden av T-banetoget, og det ble observert gnister. Vognen ble mørklagt, og mange passasjerer opplevde hendelsen som skremmende.

De involverte i prosjektet hadde på forhånd ikke avdekket risikoen for å bore igjennom tunneltaket, og det var derfor ikke iverksatt tiltak for å sikre togtrafikken, bemerker kommisjonen.