Gulli bru, mellom Slomarka og Kongsvinger, er en flott konstruksjon på E16-prosjektet Kløfta-Kongsvinger. I Skanska-konsernet ble brua kåret til årets anlegg. Skanska hadde bru-entreprisen, mens Veidekke hadde de to entreprisene på hver side av brua på denne parsellen. Foto: Statens vegvesen

E16-prosjektet kan bli et år forsinket

Oppstarten av parsellen Nybakk-Herbergåsen mellom Kløfta og Kongsvinger kan i verste fall bli et år forsinket på grunn av kommunevalget til høsten.

E16 (tidligere riksveg2) mellom Kløfta og Nybakk i Akershus sto ferdig for noen år siden, og nylig åpnet også parsellen mellom Slomarka og Kongsvinger i Hedmark. I prosjektet gjenstår byggingen av parsellene Nybakk-Herbergåsen (17,3 kilometer), og Herbergåsen-Slomarka (drøyt 15 kilometer).

Ekstra kvalitetssikring

– Nybakk-Herbergåsen er først i løypa for bygging med en planlagt oppstart i løpet av 2017. Men vi er blitt noe forsinket fordi vi har en ekstra kvalitetssikring av prosjektet som ligger hos Vegdirektoratet nå. Derfor blir vi også forsinket med å sende ut prosjektet til offentlig ettersyn, og med reguleringsplanprosessen, sier prosjektleder for E16 Kløfta-Kongsvinger, Åge Brudeseth i Statens vegvesen til Byggeindustrien.

– Kommunevalget kan forsinke

Han påpeker at kommunevalget til høsten kan bidra til forsinkelse av prosjektet.

– Det spørs om Nes kommune i Akershus får tid til å behandle reguleringsplanen. Kommunen vil antageligvis ha fått nytt kommunestyre etter valget, som kanskje vil ha fokus et annet sted enn på reguleringsplanen en stund fremover, sier Brudeseth.

KS2

Han tilføyer også at Statens vegvesen må ha kvalitetsforsikring av prosjektet fra Finansdepartementet (KS2)på plass før oppstart av Nybakk-Herbergåsen.

– Først etter KS2, kan anleggsarbeidet komme i gang. I verste fall kan det bli et års forsinkelse slik at oppstarten med denne parsellen først vil kunne skje en gang i 2018, sier Brudeseth.