Sidsel Sandelien skar over snora som markerte åpningen av den siste E6-parsellen langs Mjøsa torsdag ettermiddag. Til venstre Per Arne Utgaard fra Morskogen vel, og til høyre Per Aanum fra Langset vel.

Åpnet siste del av E6

Tidligere regionsjef i Statens vegvesen, Sidsel Sandelien, skar over snoren som markerte at den siste E6-parsellen langs Mjøsa ble åpnet torsdag ettermiddag.

– Dette er en gledens dag, sa Sandelien. Ved siden av seg hadde hun Per Arne Utgaard og Per Aanum fra henholdsvis Morskogen vel og Langset vel.

For prosjektleder for E6-Dovrebanen i Statens vegvesen, Taale Stensbye, var åpningen av den 3,8 kilometer lange strekningen mellom Langset og Brøhaug ved Mjøsa også svært gledelig.Til Byggeindustrien sa prosjektlederen dette før åpningen:

Prosjektleder Taale Stensbye i Statens vegvesen var tydelig stolt over at E6-utbyggingen langs Mjøsa er ferdig.

– Det har vært et privilegium for meg å ha ledet dette store prosjektet – antageligvis det største veiprosjektet i Norden noen gang. Det å kunne være med på å bygge noe som er så samfunnsnyttig, setter jeg veldig pris på, sa Stensbye, før han gratulerte alle med dagen og ønsket velkommen til en merkedag i norsk samferdselshistorie.

MotorveiKolomoen-Oslo

– Det er ikke hver dag vi fullfører bygging av 66 kilometer firefelts motorvei, sa Stensby.

Med torsdagens åpning er det sammenhengende firefelts motorvei fra Kolomoen til Gardermoen og videre til Oslo.

– Som en liten kuriositet kan nevnes at svenskene er i ferd med å fjerne den siste rest av sin tofelts vei mellom riksgrensen og Gøteborg nå i juli. Dermed vil vi i løpet av sommeren ha firefelts vei helt fra Kolomoen til kontinentet, sa Stensbye.

Alpine forsinket prosjektet

Hovedåpningen av E6 langs Mjøsa skjedde rett før jul i fjor, men strekningen mellom Langset og Brøhaug inkludert en 700 meter lang tunnel ble ikke ferdigstilt før nå på grunn av konkursen hos det østerrikske selskapet Alpine Bau i fjor sommer.

Prosjektleder Gudmund Roen hos Hæhre Entreprenør AS som har bygget ferdig den siste E6-parsellen etter at Alpine Bau gikk konkurs i fjor sommer.

– E6 er særdeles viktig for næringslivet, da 95 prosent av godset mellom hovedstaden og innlandet går på E6. Men alle trafikantene vil merke forandring ved at kjøretiden fra Kolomoen til Oslo forventes å bli på omtrent en time, kanskje i underkant. Dette betyr mye for pendlerne. De tradisjonelle køene i forbindelse med de store utfartshelgene bør også være historie, sa Stensbye.

Færre alvorlige ulykker

Han understreket for øvrig at ni av ti alvorlige ulykker på E6 langs Mjøsa forventes å bli fjernet.

– Fartsgrensen på 110 kilometer i timen viser seg å være en vellykket prøveordning. Malurten i begeret er kanskje bomtakstene som nå stiger med ytterligere 20 kroner, slik at det koster 117 kroner å kjøre fra Gardermoen til Kolomoen, sa Stensbye.