Siste salve fyrt av i Eidangertunnelen (Se video)

Onsdag 24. juni ble den siste tunnelsalven i Farriseidet – Porsgrunn-prosjektet fyrt av i Eidangertunnelen.

Det skriver Jernbaneverket i enpressemeldingpå sine nettsider.

Siste tunnelsalve på jernbanestrekningen Farriseidet – Porsgrunn ble fyrt av onsdag, og milepælen ble markert inne i Eidangertunnelen.

Syv tunneler med samlet lengde på 15,3 kilometer er nå ferdig drevet, heter det i meldingen.

Prosjektsjef Lars Andre Tangerås fyrte av salven som markerte slutten på to og et halvt år med tunneldriving i prosjektet Farriseidet – Porsgrunn. Det ble feiring på tradisjonelt vis med dåp og skål på røysa, sammen med tunnelarbeiderne fra Implenia Norge.

Mange gjennomslag
Med syv tunneler fordelt på fire tunnel- og grunnentrepriser har det blitt en del gjennomslagsmarkeringer i prosjektet, skriver Jernbaneverket i meldingen.

– Det første gjennomslaget kom allerede 17. desember 2013. Da var det Hovåstunnelen, som er den korteste tunnelen i prosjektet med sine 180 meter, som var ferdig drevet. I juni 2014 kom gjennomslag nummer to, da Askeklova tunnel på 270 meter var ferdig drevet, tett etterfulgt av det første gjennomslaget i Nøklegårdtunnelen. Deretter har det gått slag i slag frem til vi nå kan ferie det siste gjennomslaget i Eidangertunnelen, uttaler Lars Andre Tangerås i pressemeldingen.

God drift

Mange tunneler har medført at det har vært mange angrepspunkter, og har gjort det mulig å starte opp etterarbeider i tunnelen umiddelbart etter at en strekning er ferdig drevet, heter det i pressemeldingen. Så langt er bunnrensk og rørlegging ferdigstilt, og drøyt 75 prosent av nesten 40.000 betongelementer er, ifølge Jernbaneverket, allerede montert i tunnelene.

Klart for jernbaneteknikk
Neste fase i prosjektet, skriver Jernbaneverket i pressemeldingen, blir jernbanetekniske arbeider. Prosjektet er, ifølge meldingen, godt i gang med å inngå kontrakter med jernbanetekniske entreprenører. Etter planen starter de første jernbanetekniske arbeidene opp rundt årsskiftet, og de skal pågå fram til planlagt åpning høsten 2018.

Totalt skal det bygges 22, 5 kilometer dobbeltspor fra Farriseidet til Porsgrunn. 15,3 kilometer bygges i tunneler, og det bygges ti bruer med samlet lengde på 1,5 kilometer. Prosjektet hadde byggestart i august 2012, og har planlagt ferdigstillelse høsten 2018.

Kostnaden for gigantprosjektet er regnet til å komme på 6,6 milliarder kroner.