Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Skanska anker dom med mager erstatning

Skanska møtte på betydelig dårligere fjell i den såkalte Holm-entreprisen enn det var grunn til å regne med ut fra de opplysningene Jernbaneverket ga ved anbudsinnbydelsen. Dette førte til ekstraarbeider og tidsspille. Foto: Jernbaneverket

Publisert: 25.06.2015 10:34. Sist endret: 25.06.2015 11:33.

Nok en dom har gitt magert utbytte for saksøkende entreprenør. Skanska har imidlertid valgt å anke tingrettsdommen.

  • Fem arkitekturprosjekter nominert til DOGAs hederspris

  • Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge

  • Entreprenørene positive til ny banebyggherre

  • Sika lanserer nytt fugeskum

Nettleder

Nå skal det bli nye baner

Les også:

  • Utnytt muligheten!
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Viktig dag for næringens fremtid
  • Koronaen utfordrer
  • Økt ansvar på kommunene
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Fem arkitekturprosjekter nominert til DOGAs hederspris
  • Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge
  • Entreprenørene positive til ny banebyggherre
  • Sika lanserer nytt fugeskum
  • Stor interesse for bygg- og anleggsnæringens rolle i det grønne skiftet blant yngre entrepriseadvokater
  • Vestfold ønsker nedstenging etter smitteøkning
  • Vartdal Plast, Maxbo og Backe inngår EPS-samarbeid
  • BNL bekymret over forsinkelser for E16 Ringeriksbanen
  • Stor økning i antall nabokrangler
  • Vil bistå med jernbanekompetanse - dette sier Bane NOR og Nye Veier om Ringeriksbanen
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

GK fikk rekordkontrakt på Regjeringskvartalet

Flere kontrakter

  • HENT bygger for Entra i Trondheim
  • Disse skal utrede fremtidens fergeterminalstruktur i Oslo
  • Spordrift oppgraderer og renoverer på Nordlandsbanen
  • Peab bygger sykkelvei i Trondheim
  • Jørgen Holmefjord AS har vunnet to nye tunnelkontrakter
  • Betonmast bygger ny friidrettsarena i Göteborg
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorJan Gunnar Fjeldstad

Skanska Norge krevde 50 millioner. Resultatet ble kun 3 millioner etter at entreprenøren ble dømt til å betale motpartens saksomkostninger på 3,2 millioner.

– Vi er uenig i jus og utmåling. Derfor har vi valgt å anke dommen, kommenterer Steinar Myhre, konserndirektør for anlegg i Skanska Norge, overfor Byggeindustrien.

Les også:Skanska med ny tunnelrekord

Holm-parsellen

Skanska krevde vederlagsjusteringer begrenset oppad til 50 millioner samt 25 ukers fristforlengelse i forbindelse med entreprisekontrakten for driving av tunnel på dobbeltsporet jernbane Holm-Nykirke i Vestfold, den såkalte Holm-entreprisen. Kravet baserte seg på at entreprenøren møtte på betydelig dårligere fjell enn det var grunn til å regne med ut fra de opplysningene byggherren Jernbaneverket ga ved anbudsinnbydelsen.

Disse var basert på et relativt omfattende dokument på 24 sider utarbeidet av Multiconsult der det viktigste er to beskrivende deler som gjelder grunn- og grunnvannsforhold og deretter en vurderende del.

Les også:Wike fikk pukk-kontrakt på Holm-Nykirke

Kontraktsforhold

Anbudsinnbydelsen bygde på at det skal gis tilbud på en utførelsesentreprise basert på enhetspriser og ekvivalenttid. Dette er et system som skal sikre at entreprenøren skal få betalt for de arbeider som faktisk utføres dersom det viser seg at mengdene avviker fra det som var lagt til grunn.

Kontrakten mellom Skanska og Jernbaneverket som ble undertegnet sommeren 2010, var Jernbaneverkets standardkontrakt som er basert på første utgave av NS 8405 Norsk Bygge- og anleggskontrakt fra 2004. Kontraktssummen var på 382 millioner kroner eks. mva.

Les også:Se Vestfoldbanen fra lufta

Innrømmet noe

Jernbaneverket innrømmet Skanska tilleggsvederlag basert på kontraktens priser for ekstraarbeider som ble notert mens tunnelarbeidene pågikk samt en tilsvarende fristforlengelse. Utbetalt beløp var 3,6 millioner kombinert med en aksept på 3,34 ukers fristforlengelse.

Eter diverse korrespondanse avslo Skanska dette tilbudet. Under avsluttende forhandlinger kom Jernbaneverket med et forlikstilbud på vel 9,1 millioner kroner som fullt og endelig oppgjør. Heller ikke dette tilbudet ble aksepterte og vederlagsstriden endte derfor for domstolen.

Dommen

Nordre Vestfold Tingrett kom til at Skanska har krav på et tilleggsvederlag utover det beløpet Jernbaneverket allerede hadde utbetalt, men med langt lavere sum enn det entreprenøren krevde. Retten konkluderte også med at Skanska har krav på lengre fristforlengelse i sluttoppgjøret enn de 3,34 ukene Jernbaneverket hadde innrømmet dem.

Retten la til grunn at det avtalte vederlaget for stopptid og vederlag for merarbeider basert på kontraktens priser, ikke ga Skanska full dekning for merarbeider og de merutgifter de vanskelige fjellforholdene førte med seg. Retten beregnet dette delvis skjønnsmessig til 6.250.000 kroner.

Retten la også inn reviderte ekvivalenttider som er gunstigere for Skanska og ga 10,04 ukers fristforlengelse på dette grunnlag.

Saksomkostninger

Retten kom fem til at ingen av partene hadde fått fullt medhold i vederlagssaken, men at Jernbaneverket har fått medhold av betydning. Også i kravet om fristforlengelse fikk Jernbaneverket medhold av betydning da retten delte oppfatningen om beregning ut fra ekvivalenttidssystemet og ikke at den sulle baseres på inndriften i tunnelen. Retten la også vekt på at den tapende part hadde avslått et rimelig forlikstilbud. En slik samlet vurdering mente så retten ga tungtveiende grunner for at Skanska skulle dekke motpartens saksomkostninger som ble satt til 3.276.967 kroner.

Erstatning - vederlag

I dommen drev også retten litt voksenopplæring om finanskostnader/forsinkelsesrente etter at Skanska også hadde krevd avsavnsrente siden betalingen kommer lenge etter at utgiften er pådratt. Etter rettens mening er dette et erstatningskrav, og ikke et vederlagskrav. Det betyr at i følge kontraktens system er det vederlaget som skal justeres, og et vederlagskrav er ikke forfalt før det er fakturert.

Retten påpeker at rettspraksis om avsansrente gjelder oppgjør etter NS 3430. I denne saken er det imidlertid NS 8405 som ligger til grunn. Etter NS 3430 har entreprenøren krav på å få dekker merutgifter, dvs. et erstatningskrav, i situasjoner som i denne saken. Men etter NS 8405 har Skanska krav på vederlagsjustering. Det dreier seg om to prinsipielt ulike måter å beregne godtgjøring på. Når NS 8405 har endret selve beregningsmåten, kan man ikke ta med krav som reelt sett er erstatningskrav uten at det foreligger et ansvarsgrunnlag. Noe slikt grunnlag er ikke påberopt, står det å lese i dommen.

Les også:
  • AF stevner Vegvesenet for 30 millioner
  • Veidekke-selskap: - Ekstremt viktig å snu skadelig lagmannsrettsdom
  • Millionerstatning til M3 Anlegg
  • 20-åring døde i arbeidsulykke – entreprenørselskap tiltalt

Nøkkelord:

Anlegg, Jernbane, Jernbaneverket, Skanska, Jus
 

Entreprenørene positive til ny banebyggherre

 

Nye Veier
skal bygge Ringeriksbanen

 

Vil bistå med jernbanekompetanse
- dette sier Bane NOR og Nye Veier om Ringeriksbanen

 

Frp jubler over at Nye Veier skal bygge Ringeriks-banen

 

Ap og SV kritiske:
- Utsettes med
flere år

 

BNL bekymret over forsinkelser for E16 Ringeriks-banen

 

Fem arkitektur-prosjekter nominert til DOGAs hederspris

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen