Rapport støtter råd om Ringeriksbanen

Dovre Group og Transportøkonomisk institutt gir sin tilslutning til Vegvesenets og Jernbaneverkets råd om utbyggingen av Ringeriksbanen.

Det skriver regjeringen i enpressemeldingonsdag.

– Utgreiingene fra Jernbaneverket og Statens vegvesen om Ringeriksbanen er gode. Anbefalingene fra disse to etatene får i stor grad tilslutning i en kvalitetssikring som er lagt fram, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i pressemeldingen.

Dovre Group og Transportøkonomisk institutt har på oppdrag fra Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet kvalitetssikret tre utgreiinger fra Jernbaneverket og Statens vegvesen om Ringeriksbanen.

Større lønnsomhet

Kvalitetssikringsrapporten støtter, ifølge pressemeldingen, i all hovedsak anbefalingene som de to transportetatene har kommet med i sine utgreiinger. Dette omfatter blant annet at strekningen mellom Sandvika og Hønefoss bør bygges ut med dobbeltspor, og at traseen bør gå over Kroksund i stedet for over Åsa i Buskerud.
Mens transportetatene regnet ut at Ringeriksbanen vil koste 19,7 milliarder kroner og ha en netto nåverdi på -15,7 milliarder kroner, har Dovre Group og Transportøkonomisk institutt kommet frem til en kostnad på 19 milliarder kroner og en netto nåverdi på -10,9 milliarder kroner.

Dette betyr at en enda større samfunnsøkonomisk lønnsomhet enn først antatt.

Lavere samarbeidsgevinst

Kvalitetssikringen har også tatt for seg utbygging av både jernbane og vei i en hovedsakelig felles trasé over Helgelandsmoen. Her viser kvalitetssikringen, ifølge pressemeldingen, en samfunnsøkonomisk nytteøkning på fire milliarder kroner.

Et felles prosjekt kan, ifølge kvalitetssikringen gi kostnadsgevinster på mellom 50 og 300 millioner kroner, hvilket er lavere enn rapportene til Vegvesenet og Jernbaneverket tilsier.

Les kvalitetssikringen her.