Direktør Ole Henrik Ystehede i EBA Oslo, Akershus og Østfold er skeptisk til innkjøpsprosessen valgt av Sarpsborg kommune.

EBA slakter innkjøpsprosess

Ifølge EBA bryter Sarpsborg kommune med intensjonen for offentlige anskaffelser når de kun lyser ut administrasjonen av stort sykehus-rehab.

Det skriver Sarpsborg Arbeiderblad i en artikkel på sine nettsider onsdag.

Rehabiliteringen av gamle Sarpsborg sykehus til nytt helsehus i kommunen har til nå kostet totalt 272,5 millioner kroner, ifølge tall overlevert Sarpsborg Arbeiderblad fra rådmann Unni Skaar.

Det var Råde-entreprenør HTC, et selskap oppført med fem ansatte i bedriftsdatabasen Purehelp, som vant kontrakten.

7,5 millioner

Men ifølge Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg (EBA), var det i realiteten kun en liten del av oppdraget som ble lyst ut. HTC vant kontrakten med et tilbud på 7,5 millioner kroner for å administrere prosjektet i hva Sarpsborg kommune beskriver som en samspillsentreprise. Det betyr, skriver Sarpsborg Arbeiderblad, at 92 prosent av jobben ikke er satt ut på anbud i samsvar med det offentlige regelverket.

– Litt forenklet betaler kom­munen noen for å bruke Visa-kortet sitt, og kun denne beta­lingen er gjenstand for offentlig konkurranse og kontroll, ikke det som virkelig koster – selve innkjøpet, sier direktør Ole Henrik Ystehede i EBA Oslo, Akershus og Østfold til avisen.

HTC vant kontrakten for samspillentreprise med Sarpsborg kommune i konkurranse med blant andre Betongbygg, Nipas og Peab.

Regelverk og risiko

Ifølge EBA inviterer ikke Sarpsborgs noe spesielle form for samspillsentreprise til reell kon­kurranse om selve utførelsen av oppdraget.

Det er, skriver Sarpsborg Arbeiderblad, nemlig anbudsvinneren som i realiteten bestemmer hvem som skal få utførelsen av prosjektet. Leverandøren er her ikke underlagt regelverket for offentlige anskaffelser.

Ved vanlig bruk av samspill­sentrepriser bærer leverandør og oppdragsgiver risikoen sammen, men i mo­dellen Sarpsborg har valgt, blir kommunen, ifølge EBA, sittende med eventuelle over­skridelser alene.

– Vi vet ikke om noen andre kommuner som benytter seg av et slikt konkurransegrunnlag. Det virker som om kommunen har laget seg en egen mal. Vi for­står ikke hva oppdragsgiver kan tjene på å ha en modell hvor man selv sitter med hele den økonomiske risikoen, og hvor resultatet blir at konkurransen i markedet svekkes. Dette er svært uheldig, både for bran­sjen og for innbyggerne, fordi det handler om forvaltning av store deler av kommunens mid­ler, sier Ystehede. 

Sarpsborg kommune, på sin side, mener helsehusutbyggingen ville ha blitt enda dyrere ved valg av annen entrepriseform.

– Umulig å forutsi 

– Vår samspillsmodell er valgt nettopp for å sikre mer konkur­ranse. Ved å velge en form hvor det blir konkurranse om alle deler av utførelsen, mener vi at vi sikrer en sterkere konkurran­se om alle deler av oppdraget, uttaler kommunesjef teknisk Erik Gressløs overfor Sarpsborg Arbeiderblad.

– Det er rett at vi ikke vet hvor stor regningen blir. Men det hadde vi uansett kontraktsform ikke visst. Poenget med denne type rehabiliteringsjobber er at vi ikke kan vite hva kostnadene er. Det er umulig å forutsi hva som er bak neste vegg, men vi har hele tiden innsyn i utgifte­ne når de kommer, sier han.