Trasoptunet

Prosjektleder Sølve Skeie, logistikkleder Janni Axelson og produksjonsleder Kristoffer Rydning alle Peab.

De 114 boligene i Trasoptunet har Østmarka med lysløype og badevann som nærmeste nabo.

Fakta

Sted: Hellerudveien 69, Oslo
Prosjekttype: 114 leiligheter
Kontraktssum ekskl. mva:
220 millioner kroner
Areal: 16.700 kvm
Byggherre: OBOS Nye Hjem
Arkitekt: Arcasa Arkitekter
Landskapsarkitekt: in Situ
Totalentreprenør: Peab
Rådgivere: RIB: Seinm & Hultgreen l RIE: Akershus Elektro l RIV (utv) / Energi / Miljø: Moe Rådgivende Ingeniører l RIV (innv): Norsk Teknisk
Installasjon l RIBr / RIG: Sweco l RIAKU: Brekke og Strand
Underentreprenører/leverandører: Grunnarb.: Gultvedt Entreprenør l Stålkjernepeler: Grunnsikring l Betongelementer: Buskerud Betongvarefabrikk l Stålkonstruksjoner/ armering: Stokke Stål l Betong: Unicon l Ikke-bærende yttervegger og panel (Hus D, A og C sør samt C nord 6. etg): LP Bygg l HUS B og C nord 1-5 etg: Peab l Glassfasader/ alu.dører: GlassTeam l Stål/branndører: Daloc l Tredører: Dooria l Vinduer: NorDan l Utv. malte overflater: AD Malerarbeid l Lås og beslag: KABA l Gulvbelegg: Elvestad Byggbelegg l Tak og membran: Tak-Partner l Systemhimlinger: Akustikk Innredning l Primærkonstruksjoner, tak: Lett-Tak systemer l Glasstak, overlys, takluker: Icopal Tak Everlite l Blikkenslager: HB Blikk l Kjøkken: Norema l Ståltrapper: GBS Produkter l Branntetting: Brann- og Sikkerhetsforum l Prefab. baderom: Parmarine Oy l Heiser: Starlift

Trasoptunet består av fire bygg fordelt på 114 leiligheter. 21 to-roms, 36 tre-roms, 57 fire-roms leiligheter. Leilighetene har balansert ventilasjon, flislagte bad, parkett på gulv og lyse vegger. 4-romsleilighetene har i tillegg ekstra toalett. I det underjordiske garasje-
anlegget under blokkene er det 119 parkeringsplasser. Alle leilighetene har balkonger eller terrasser vendt mot vest eller sør med gode solforhold. Leilighetene på markplan har terrasse med tilgang til grøntarealene på utsiden. Mellom byggene er det anlagt et rolig og skjermet indre tun med uteplass for store og små. Åtte leiligheter har takterrasse.

Volumoppbygging
Prosjektet ligger langs Hellerudveien og med ulik type bebyggelse på begge sider av veien. På vestsiden ligger det et område med blokker og på østsiden småhusbebyggelse.

– Det var et vesentlig aspekt ved utarbeidelse av regu-
leringsplanen i sin tid å finne frem til en volumoppbygging som formidler mellom de ulike typologiene og skalaene på øst- og vestsiden av veien. For ikke å sperre for solinnfall til småhusbebyggelsen ble det lagt opp til en oppbrutt bygningsrekke mot veien og med deler av denne kun i fire etasjer. Mot nord er bebyggelsen trukket opp i et tårn i åtte etasjer. Dette bidrar til å gi særpreg og identitet til bebyggelsen, og er ellers et trekk man også finner i nærområdet med enkelte bygg som strekker seg i været, forteller arkitekt Kristian Ødegård i Arcasa Arkitekter. Han tilføyer at utearealet er en vesentlig kvalitet og det har flotte solforhold. Det åpner seg mot syd og vest og er gitt en tydelig avgrensning med bygningsmassen i nord og vest. Denne skjermer samtidig for støy fra omkringliggende gatenett.

Materialvalg
– For materialvalg har vi bygget videre på trekk man finner på bebyggelsen i nabolaget. Tegl er et dominerende materiale for blokkbebyggelsen og tre for småhus-bebyggelsen. Samtidig har vi forsøkt å gi dette et moderne uttrykk slik at prosjektet speiler vår egen tid. Tegl og tre er supplert med paneler i kompositt-
materiale for de flatene hvor det er vanskelig å komme til for vedlikehold. Søylerekken ved inngangen har både en praktisk bakgrunn og en estetisk begrunnelse. Innkjøring for nyttekjøring krever god høyde, og dette gjør det nødvendig å trekke opp første boligplan i tårnet mot nord til tredje etasje. Samtidig bidrar dette til å gi prosjektet et tydelig preg med en flott inngangssituasjon, understreker Ødegård.

To byggetrinn ble ett
– Alle byggene er fundamentert rett til fjell, og bortsett fra noen stålkjernepeler i et hjørne, er det ellers veldig greie grunnforhold. Det har heller ikke vært noen utfordringer konstruksjonsmessig, sier prosjektleder Sølve Skeie i Peab. Opprinnelig var det to byggetrinn med to blokker i første trinn og to i andre trinn. Ble trinn to bestilt innen en gitt dato, skulle begge byggetrinnene være ferdig samtidig. Trinn to ble bestilt fire måneder etter at vi startet opp trinn en. Byggherre OBOS Nye Hjem kunne da kreve at alle leilighetene skulle overleveres etter 21 måneder. Og det ble de, sammen med den underliggende garasjekjelleren, sier Skeie.

Logistikkutfordring
– På et tidspunkt hadde vi tre kraner her, hvorav en gikk på skinner. Så det ble mange leveranser på en gang som måte koordineres, i og med at trinn to kom så tett på oppstarten av trinn en. Vi har vært oppe i sju lass med prefab leveranser om dagen, sier logistikkleder Janni Axelson.
En annen logistikkmessig utfordring var tomtelengden og den smale tomten samt parallellbygging med mange tekniske detaljer i bygget.
Arkitektonisk tekniske detaljer som gjorde produksjonen dyrere. Svalgangsløsning for eksempel er alltid litt fordyrende i prosjekter. 


Parallellbygging
– Etter at den første blokken var kommet opp, ble de tre andre blokkene bygget parallelt, slik at vi hadde mange parallelle aktiviteter på flere steder samtidig. Det var bare en anleggsvei, og det ble logistikkutfordringer med nøye timing av leveransene. Det gikk bra med ingen store hendelser, sier Skeie.

Sju plasstøpte søyler
– Plattendekker og skallvegger ble også heist inn. Logistikken hadde vært enklere om man hadde plasstøpt, supplerer produksjonsleder Kristoffer Rydning i Peab og legger til betongarbeidene er utført med Peabs egne håndverkere.
– De sju ni meter høye søylene som bærer tårnet ved inngangen til tunet er imidlertid plasstøpt. De utgjør bærekonstruksjonen i utkragingen av tårnbygget. Her ble det valgt selvkomprimerende betong, påpeker han.

Urasjonell bygging
– Å bygge de tre blokkene samtidig var ikke særlig rasjonelt. Det hadde nok vært bedre å bygge dem suksessivt, men det ble det ikke tid til. Alfa og omega er en god logistikkplan, og det følte jeg at vi hadde her, sier Skeie.


Flere prosjekter