Det skriver Jernbaneverket i en pressemelding fredag.
Foto: Jernbaneverket / Øystein Grue
Fremdriften på Norges største samferdselsprosjekt er dermed som planlagt, skriver Jernbaneverket i meldingen.
Sammenslutningen av selskapene Acciona Infraestructuras og Ghella er totalentreprenør for Follobaneprosjektets største kontrakt, som omfatter bygging av Nordens lengste jernbanetunnel med tunnelboremaskiner. Kontrakten mellom Jernbaneverket og spansk-italienske Acciona Ghella ble signert 23. mars i år.
Torsdag denne uken flyttet ansatte i Acciona Ghella inn i anleggsbrakkene på Åsland, og startet opp arbeidet.
– Vi er i rute, og etter noen måneders hard planlegging og jobbing, er vi nå klare til å starte selve arbeidet med Follobanen. Dette er en viktig milepæl for oss, uttaler prosjektdirektør Fernando Vara i Acciona Ghella Joint Venture.
Follobanen skal, etter planen, stå ferdig i desember 2021, og Acciona Infraestructuras og Ghellas kontrakt omfatter prosjektering, anskaffelser og konstruksjon av det som blir Nordens lengste jernbanetunnel. Kontrakten har en verdi på 8,7 milliarder kroner.
- Nøkkelord
- Anlegg
- Jernbane
- Jernbaneverket
- Tunnel