Riggområde for Follobanen i et tidligere steinbrudd på Åsland, ved bjørndal bydel i Oslo. Foto: Jernbaneverket / Øystein Grue

Follobanen i rute

Hovedarbeidene på Åsland anleggsområde er i gang på Follobaneprosjektet.

Det skriver Jernbaneverket i en pressemelding fredag.

Foto: Jernbaneverket / Øystein Grue

Fremdriften på Norges største samferdselsprosjekt er dermed som planlagt, skriver Jernbaneverket i meldingen.

Sammenslutningen av selskapene Acciona Infraestructuras og Ghella er totalentreprenør for Follobaneprosjektets største kontrakt, som omfatter bygging av Nordens lengste jernbanetunnel med tunnelboremaskiner. Kontrakten mellom Jernbaneverket og spansk-italienske Acciona Ghella ble signert 23. mars i år.

Torsdag denne uken flyttet ansatte i Acciona Ghella inn i anleggsbrakkene på Åsland, og startet opp arbeidet.

– Vi er i rute, og etter noen måneders hard planlegging og jobbing, er vi nå klare til å starte selve arbeidet med Follobanen. Dette er en viktig milepæl for oss, uttaler prosjektdirektør Fernando Vara i Acciona Ghella Joint Venture.

Follobanen skal, etter planen, stå ferdig i desember 2021, og Acciona Infraestructuras og Ghellas kontrakt omfatter prosjektering, anskaffelser og konstruksjon av det som blir Nordens lengste jernbanetunnel. Kontrakten har en verdi på 8,7 milliarder kroner.