Det var et persontog som kom i svært lav hastighet som sporet av. Ingen personer ble skadd og samtlige ble evakuert over til et annet tog og fortsatte ferden, opplyste politiet. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Lokaltog i Oslo på sporet igjen

Etter nær fire timers arbeid lyktes jernbanearbeiderne å få lokaltoget som sporet av rett før Oslo S på skinnene igjen.

Noe før klokka 22 mandag kveld tvitret Jernbaneverket at toget var tilbake på sporet og blir kjørt til Drammen. Samtidig opplyser verket at banen blir åpnet så snart sporvekselen der avsporingen skjedde og infrastrukturen er sjekket og godkjent.

Ingen kom til skade da lokaltoget sporet av mellom Oslo S og Bryn klokka 16.30, men avsporingen skapte store problemer for togtrafikken i særlig Oslo og Akershus utover dagen.

Samtlige passasjerer ble evakuert over til et annet tog og fortsatte ferden, tvitret operasjonssentralen i Oslo politidistrikt.

Avsporingen skjedde i Brynsbakken i sørgående retning. Det var et persontog som kom i svært lav hastighet som sporet av.

Hovedbanen ble stengt som følge av avsporingen, og lokaltoget mellom Spikkestad og Lillestrøm ble innstilt. Det ble også forsinkelser på Flytoget på grunn av det avsporede togsettet med fem vogner.

NSB kjører mandag kveld lokaltogene mellom Bryn og Lillestrøm, og fra Oslo S til Asker. Togpassasjerer kunne benytte seg av T-bane mellom Bryn til Oslo S.

Avsporingen skjedde i en ny sporveksel med bevegelig kryss som er en del av jernbaneprosjektet «Etterstad-Lysaker» som fornyet Oslo S over flere år.

– Det er vanskelig å si hva som forårsaket dette, men avsporingen skjedde i en sporveksel, og det kan skje. Det er feilkilder uansett hvor dyre og gode de er. Da er det en utfordring når du har mange sporveksler som her, sier Egil Hauge, som er sikkerhetsvakt i Jernbaneverket, til NTB.

– Du får ikke kjøpt en bedre sporveksel enn dette. Alle ønsker jo å bruke penger på mer vedlikehold og utbygging. Men skal vi ha færre feil, mener jeg at vi også må redusere antall feilkilder og reduserer kompleksiteten i systemet, sier Hauge.

Sikkerhetsvakten legger til at flere sporveksler gjør at jernbanen får flere valgmuligheter på hardt trafikkerte strekninger, men at det samtidig blir flere kilder til feil.