E39 vil gi store gevinster

- Flere av E39-prosjektene som er foreslått vil ha betydelige samfunnsøkonomiske ringvirkninger. Verdiskapningen øker ved at man kan samordne større og mer effektive arbeidsmarkeder og næringsklynger, sa i professor Torger Reve fra Handelshøyskolen BI, da han innledet på sommermøtet til Dr. Techn. Olav Olsen nylig.

Årsaken til at Reve var iknvitert, er at Olav Olsen er involvert i flere av E39-prosjektene som krever ingeniørkunst i verdensformat.

Tidligere har Transportøkonoimisk Institutt blitt brukt til å analysere nytten av nye samferdselsprosjekter, men dette har begrenset seg i stor grad til innsparinger som følge av kortere kjøretid o l. Nå har man analysert tre fjordkrysninger også ut fra andre samfunnsperspektiv.

Man har sett på Rogfast i Boknafjorden i Rogaland, på Hafast i Møre og Romsdal og kryssingen av Sognefjorden. Avstanden fra Kristiansand til Trondheim er 1 226 kilometer.

Når det gjelder Rogfast, vil realiseringen av dette sambandet ha stor betydning for tre økonomiske «øyer» på hver side av fjorden. Det å «slå sammen» Haugesund-regionen og Stavanger-regionen vil bety mye for verdiskapningen i distriktet og i landet. Det å få en felles, integrert Rogalandsregion vil utløse mye verdiskapning.

Man får et felles arbeidsmarked med en reisetid på inntil en time. Dette vil opplagt bli en vitamininnsprøyting for næringslivet i regionen.

En tilsvarende god utvikling vil man også få i Hafast-prosjektet på Sunnmøre hvor viktige næringsklynger knyttes sammen. I Sognefjorden får man ikke slike effekter i og med at det ikke er noen større sentra ved denne fjorden som får glede av det nye prosjektet, i følge Reve.

Rogfast gir en årlig verdiskapning på 8,5 milliarder kroner. Prosjektet kan nedbetales på 1,5 år. Det gir en produktivitetsvekst på 113 000 kroner pr. ansatt i regionen. Samtidig forventer man en økning i folketallet på 41 000 innbyggere.

De tilsvarende tallene for Hafast er 2,9 milliarder kroner i årlig verdiskapning, nedbetalingstid på 2,7 år, 134 000 i økt verdiskapning pr. ansatt og 6000 nye innbyggere.

For Sognefjorden snakker vi om helt andre og langt dårligere tall. Årlig verdiskapning er satt til 300 millioner kroner. Nedbetalingstiden blir 50 år. Årlig verdiskapning pr. ansatt er 48 000 kroner og man vil ikke få noen befolkningsvekst.

Selvsagt kan et prosjekt over Sognefjorden slå mer positivt ut dersom man kun ser på transportøkonomien.

BI-analysen beregner de næringsøkonomiske effektene av ny infrastruktur. Uansett viser resultatet av arbeidet at det er store samfunnsøkonomiske gevinster ved å bygge ut prosjekter som E39 og E18, avsluttet Reve.