Sjøsida i Ulsteinvik

Foto: Leiv Arne GrimstadFoto: Leiv Arne Grimstad

Det som tidligere var et rotete område mot sjøen i Ulsteinvik sentrum er i dag blitt til Sjøsida, et nytt, vakkert beliggende og forseggjort bolig- og næringsbygg i fem etasjer. Boligdelen i byggetrinn 1 er allerede innflyttet.

Fakta

Sted: Ulsteinvik sentrum,
Møre og Romsdal

Prosjekttype:
Kombinert bolig- og næringsbygg

Totalt areal inkl parkering:
10.500 kvm

Totale prosjektkostnader:
260 millioner kroner

Byggherre:
Ulsteinvik Utvikling

Totalentreprenør bygg:
Peab K. Nordang

Arkitekt:
Slyngstad Aamlid Arkitekter

Prosjekt- og byggeledelse: Sporstøl

Tekniske hovedentrepriser: Rør: Rørservice Ulstein l Elektro: HG Elektro l Ventilasjon: Nordvest Miljø

Landskapsarkitekt: Gullik Gulliksen Vest

Rådgivere: RIB: Conplan l RIE: Kvalsund Ingeniører l RIV: Riksheim Consulting l RIBR: Cowi

Underentreprenører/leverandører: Grunnarbeid: Stranda Anleggsservice l Maler-, gulv- og flisarbeider: Martin Uggedal l Taktekking: Skårhaug Taktekk l Tømrerarbeider: HT Bygg Hellesylt l Lås og beslag: Låsservice Ålesund l Blikkenslager og stål-
arbeider: Hevad l Heis: Reber Schindler l Glassfasader og vinduer: Bolseth Glass l Brannsikring: Firesafe l Fjernvarme: Fjordvarme l Kjøkken: HTH l Mur og puss: Torgeir Erdal l Gulvstøp: Hæhre Gulvstøp

Byggetrinn 1 består av 28 selveierleiligheter, 13 omsorgsboliger som er kjøpt av Ulstein kommune for utleie og i tillegg 3.000 kvm næringsareal. Næringsdelen skal være ferdig i løpet av vinteren. Området er regulert for ytterligere to byggetrinn, men det er foreløpig ikke tatt stilling til når byggetrinn 2 skal oppstartes, opplyser eiernes talsmann, Jon Ove Ringstad, til Byggeindustrien.

Lokalpatriotisme
Bak prosjektet på 10.500 kvm, som har kostet 260 millioner kroner (BT 1), står en gruppe aktive aktører i næringslivet i Ulstein.
Ulstein-regionen på Sunnmøre har hatt solid vekst en lang periode med gode tider for blant annet skipsbygging, skipsutstyr og offshore rederivirksomhet. Det gir god vekst lokalt. Lokalpatriotisme er en innsatsfaktor som ikke skal undervurderes i dette området. Resultatet er blitt et vakkert nybygg og et område rundt som gir hele Ulsteinvik sentrum et løft.
Av de 28 selveierleilighetene er 25 solgt. Leilighetene varierer i størrelse fra 54 til 204 kvm. Den rimeligste hadde en prislapp på 2,4 millioner kroner og den dyreste 10 millioner kroner. Tre av de fire penthouseleilighetene i nybygget er ikke solgt, men gjøres helt ferdig av byggherren som ikke er i tvil om at kjøperne finnes. Alle omsorgsboligene er utleid. To tredeler av næringsarealet er utleid.
Prisnivået på boligene som er solgt er nok noe høyere enn folk flest er vant til i Ulsteinvik, men så har da også bygget kvaliteter som ikke er helt vanlige. En parkeringsetasje med i alt fire heiser opp til leilighetene. Eierne av penthouse-leilighetene i toppetasjen kan gå direkte inn i sin leilighet fra heisen. Beliggenheten med sentrum på den ene siden og sjøen som nærmeste nabo på den andre, samt en fortreffelig utsikt utover fjordlandskapet mot vest, er heller ikke å forakte. Leilighetene har fjernvarme med sjøbasert varmepumpeanlegg. Bak fjernvarmeanlegget står et kommunalt selskap, Ulstein Fjernvarme AS.
Uteområdet er bekostet av byggherren sammen med Ulstein kommune og Møre og Romsdal fylkeskommune. På nordsiden er det utendørs parkering, et lekeområde, gangveiarealer, beplantning og benker, alt tilgjengelig for allmenheten. På sydsiden er det gangvei i betong og tre samt kaianlegg som også kan benyttes av andre enn beboerne. Gangveien er tilknyttet fjernvarmeanlegget og skal holdes isfri om vinteren.

Uvanlig entrepriseform
Byggherrens prosjektleder, Arnfinn Sporstøl, er fornøyd med måten prosjektet er gjennomført på og med det bygnings-
messige resultatet. Til tross for at det er valgt en uvanlig entrepriseform, med en hovedentreprenør for bygg og sideentreprenører for ventilasjon, rør og elektro, har gjennomføringen gått omtrent knirkefritt.
– Det er et stort prosjekt og jeg skal ikke legge skjul på at det har vært krevende med så mange hovedaktører i virksomhet. Men det har gått bra fordi entreprenørene kjenner hverandre godt fra før og har samarbeidet godt, sier Sporstøl.
Mesteparten av tomtegrunnen i Sjøsida-prosjektet er fyllmasse tilkjørt fra distriktet. Lass på lass ble dumpet i sjøen. Til å begynne med var det kritiske røster til prosjektet. Etter hvert som byggene har kommet opp, har kritikken forstummet. Folk Byggeindustrien snakket med under vårt besøk i Ulsteinvik, synes sluttresultatet er blitt riktig flott.

Bilfri promenade
Arkitekt Ivar Aamlid hos Slyngstad Aamlid Arkitekter AS i Ålesund sier at tanken bak prosjektet har vært å gi Ulsteinvik tilbake kontakten med sjøen ved å anlegge en bilfri kaipromenade.

– Sentrum er tilført nye miljøkvaliteter, samtidig som Ulsteinvik får et nytt ansikt mot sjøsida, sier Aamlid.
Bebyggelsen er oppført i fem etasjer der toppetasjen er tilbaketrukket, og bygningsmassen tilpasser seg dimensjonene i bakenforliggende bebyggelse. Bebyggelsen er utført i lys pusset utførelse i kombinasjon med glassflater, gyllent treverk og stål.
Slyngstad Aamlid Arkitekter AS har jobbet med Sjøsida-prosjektet helt siden 2004, da arkitektkontoret vant arkitektkonkurransen om nytt hotell og kulturhus i sentrum.
– Vi mener at utbyggingen av Sjøsida er et unikt eksempel på hva initiativrike private interessenter kan få til når kommunen bidrar til å legge forholdene til rette. Ulstein kommune har tross alt bare vel 8.000 innbyggere, og er nå i ferd med å utvikle en bystruktur med gode urbane kvaliteter, sier Aamlid.
Han er også godt fornøyd med samarbeidet med de øvrige aktørene i byggeprosjektet, og ser fram til realiseringen av de to neste byggetrinnene.

Bygd på tillit
Hovedentreprenør for bygningsmessige har vært Peab - K. Nordang, med hovedkontor på Stranda. Prosjektleder Vidar Wåge Hansen i K. Nordang AS forteller at entreprisen har vært oppstykket. Den store p-kjelleren for i alt 69 biler ble bygd først som en egen entreprise. Ferdigstillingen av næringsdelen er også en tilleggskontrakt. K. Nordangs kontrakt er på 114 millioner kroner eks. moms for byggetrinn 1 på Sjøsida-prosjektet.
Entreprisen har vært gjennomført som en bygningsmessig totalentreprise, med tekniske fag som sideentrepriser.
Det gjelder fagområdene rør, ventilasjon og elektro, med K. Nordang som koordinerende selskap.
– Naturligvis ville det kanskje ha vært enklere for oss med en tradisjonell hovedentreprise eller totalentreprise, men samarbeidet mellom aktørene har gått veldig bra. Denne måten å gjøre det på bygger på stor grad av tillit og godt samarbeid, og det har det absolutt vært, sier Wåge Hansen.
Han sier at en fordel med denne modellen er at byggherren har gått for kvaliteter på forhånd, og at det har vært artig å reise et bygg med forhåndsgitte, gode kvaliteter uten at totalentrepre-
nørens stadige leting etter innsparingsmuligheter for å holde budsjett har vært overordnet.
Bygget er levert til riktig tid og gjennomføringen har vært uproblematisk, ifølge Wåge Hansen.

Bygget
Over murene er det bæresystemer i stål og hulldekke som etasjeskiller. Veggene er i trestenderverk som er isolert og med STO-puss og royalimpregnert treverk som kledning, alle terrasser er utført med kebony terrassedekke. Takkonstruksjonen er lettaksystem med gummitekking. Gulvet i parkeringsetasjen ligger 1,8 meter under høyeste vannstand og i fyllmasse, fundamentert med RD-peler som er utstøpt og armert. Det er brukt tradisjonelle tettemetoder og en trippelløsning i støpeskjøter som skal gi god og tørr parkeringskjeller.
Wåge Hansen er spesielt begeistret for hvordan uteanleggene har blitt.
– Det er sjeldent en får fullføre et prosjekt slik landskapsarkitektene tegner det. Uteanleggene blir gjerne skrapet ned når det skal kneppes inn på budsjettet. I dette tilfellet er alt gjort ferdig som forutsatt, med en spennende kaifront med fenderlister, pullerter og ledlys på plass. Også baksiden av bygget er gjort helt ferdig, allerede før arbeidet med næringsdelen er fullført.


Flere prosjekter