Håndverkere satser kun vekslepenger på markedsføring

Kun 7 av 10 små og mellomstore håndverkerbedrifter bruker mindre enn 50 000 kroner i året på markedsføring. 1 av 10 bruker ingenting på markedsføring.

For det store flertallet av håndverkerbedrifter er markedsføringsbudsjettet i år som i fjor. 8,2 prosent har et høyere budsjett, mens 17,7 prosent bruker mindre på markedsføring i år enn i fjor. Dette fremkommer i Eniros SMB-barometer, som 2 154 små og mellomstore bedrifter har besvart.

- Små- og mellomstore håndverkerbedrifter har et behov for å markedsføre seg, men har man små budsjetter er det om å gjøre å bruke pengene smart og effektivt i kanaler hvor målgruppen er tilstede. Mange små og mellomstore håndverkerbedrifter opererer mest lokalt, og baserer seg nok mye på ”word of mouth”, kommenterer Håvard Atle Skaug, produktsjef hos Gule Sider i en pressemelding.

Har nok kunder

62,5 prosent av håndverkerbedriftene oppgir at de har nok kunder som årsak til at de ikke bruker mer penger på markedsføring. Blant SMB-bedrifter generelt er det 50,3 som sier det samme. Mens 40,7 prosent av SMB-virksomhetene generelt mener at markedsføring koster mer enn det smaker, gjelder dette 56,8 prosent at håndverkerbedriftene. 8,1 prosent av håndverkerbedriftene oppgir at bedriften ikke har råd som en årsak til de ikke har større markedsføringsbudsjett.

- Det er gledelig at over 60 prosent av håndverkerbedriftene mener de har kunder nok, samtidig som det er bekymringsfullt at så mange som 56 prosent ikke klarer å se effekten av de markedsføringstiltakene de gjør. Dette handler nok aller mest om manglende markedsføringskompetanse internt i mange håndverkerbedrifter, kanskje særlig i de aller minste virksomhetene, sier Skaug.

Gule Sider og egne hjemmesider mest benyttet

De to mest benyttede markedsføringstiltakene blant små og mellomstore håndverkerbedrifter siste to år er Gule Sider (82,7 prosent) og egne hjemmesider (71,7 prosent). Deretter følger tradisjonell annonsering i lokalavisa på papir (55,6 prosent).

- For veldig mange håndverkerbedrifter er målgruppen og kundene i ens eget nærområde. Da er det viktig å være tilstede lokalt. Samtidig ser vi at forbrukerne blir stadig mer digitale. Synlighet på mobile plattformer blir dermed svært viktig fremover. Markedsføring i kanaler som brukes til lokalt søk, som Gule sider, eller på plattformer med gode segmenteringsmuligheter som Facebook, vil kunne gi langt mer kostnadseffektiv markedsføring enn den tradisjonelle papirannonsen. Hos Gule Sider får blant annet alle kunder tilsendt en månedlig effektrapport. Da er det enkelt å følge med på om man får valuta for investeringen, sier Skaug.