Det skriver Statens vegvesen i enpressemeldingpå sine nettsider.
Rehabiliteringen vil, ifølge meldingen, medføre stenging av to kjørefelt gjennom tunnelen, og Vegvesenet advarer mot redusert kapasitet og lange køer tirsdag morgen.
Oppstarten i Smestadtunnelen markerer starten på Vegvesenets tunnelrehabiliteringsprosjekt i Oslo. I alt ti tunneler skal oppgraderes, heter det i pressemeldingen.
– Fra tirsdag morgen forventer vi lange køer på Ring 3, sier Hilde Ulvik, prosjektleder i Statens vegvesen.
– Om du kan benytte andre transportmidler, gjør det, oppfordrer hun.
Det fins ikke omkjøringstraseer i Oslo for den mengden trafikk som passerer gjennom tunnelene. Derfor blir det mer kø, og Vegvesenet anmoder alle som har mulighet til å la bilen stå, reise kollektivt, sykle eller gå.
Statens vegvesen har bygget en egen kollektivtrasé forbi Smestadtunnelen, og det er innført restriksjoner for elbil i kollektivfeltene.
Tunneloppgraderingen vil pågå fram til 2020, men belastningen for trafikantene vil bli tyngst i 2016 og 2017, heter det i meldingen fra Vegvesenet. Da foregår det arbeider i Smestadtunnelen, Granfosstunnelen og Brynstunnelen, og kapasiteten på Ring reduseres med mer enn 50 prosent.
- Nøkkelord
- Anlegg
- Tunnel
- Oslo
- Statens vegvesen