Representanter fra Jernbaneverket, JV Skanska Strabag og Herrenknecht AG, som har bygget maskinen, foran den enorme TBM-maskinen som skal bore seg gjennom Ulriken i Bergen (Foto: Sarah Hupfer, Herrenknecht)

Ulrikens TBM-maskin nærmer seg Norge

JV Skanska Strabag og Jernbaneverket tok denne uken formelt over tunnelboremaskinen (TBM) som skal brukes på nye Ulriken tunnel.

- Det var virkelig en gigantisk og flott maskin, forteller Trond Valeur, regiondirektør i Skanska Norge-. Han var med på overtagelsen og lot seg virkelig imponere av dimensjonene.

- Den enorme maskinen har nå vært gjennom en såkalt «factory acceptance test». Det betyr at hele maskinen - 150 meter lang og 1300 tonn tung – er montert og testet på fabrikken. Nå som maskinen er formelt godkjent overlevert vil den demonteres og fraktes til Bergen. Maskinen kommer til Norge i løpet av august og vi håper å være klar til å begynne å bore oss gjennom fjellet rundt juletider, forteller Trond Valeur.

Fakta om TBM-en:
• Diameter: 9,33 meter
• Lengde: 155 meter, inkl. 130 meter bakrigg
• Totalvekt: 1300 tonn
• Motoreffekt: 5600 kW totalt, hvorav 4200 kW på kutterhodet
• Kuttere: 62 stk. med dimensjon 19”
• Matekraft: 27.500 kN