Det skriver økonominettstedet nord24.no i en artikkel torsdag.
Onsdag møtte de nordnorske stortingspolitikere i Oslo for å fortelle om de nordlige samferdselsutfordringene. Den viktigste saken for de nordlige politikerne er, ifølge artikkelen på nord24.no, fergefri E6 gjennom Nordland. Her deles Norge i to, med fergesambandet Bognes-Skarberget som en flaskehals over Tysfjorden.
– Samferdselsministeren var nylig på Vestlandet og sa det ikke gikk an at man var avhengig av båt for å komme seg frem. Men Nord-Norge er fortsatt ikke døgnåpen, her stenges det på kveldstid, sier Synnøve Søndergaard, distriktssekretær for LO i Troms, til nettmagasinet.
Halvveis i NTP-perioden er bare 45 prosent av de budsjetterte midlene for Nord-Norge brukt. Samferdselsforum Nord anbefaler nå at bompenger vurderes for å få fortgang i å løse prosjekter i nord.
– Ingen liker bompenger. Det påfører næringslivet ekstra utgifter. Men slitasje på materiell og lange transportveier koster også penger, sier Søndergaard.
I følge Bedriftskompetanse kan en trailerlast med fersk fisk som forsinkes en dag, påføre eksportøren et tap på 100-150.000 kroner, heter det i artikkelen.
- Nøkkelord
- Anlegg
- Vei
- Nord-Norge