Lørenpynten

Foto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond Joelson

Det drar seg til i området rundt den nye T-banestasjonen som bygges på Løren i Oslo. Der er Betonmast Selvaagbygg allerede godt i gang med sitt avsluttende boligprosjekt i den nye bydelen. Men først skal de siste 82 leilighetene i Lørenpynten ferdigstilles.

Fakta

Sted: Oslo
Prosjekttype: Boligblokker
Bruttoareal: 13.500 kvm
Byggherre: Selvaag Bolig Løren 5
Totalentreprenør:
Betonmast Selvaagbygg
Kontraktssum eks mva:
275 millioner kroner
Rådgivere: Arkitekt, LARK, RIB: Betonmast Selvaagbygg l RIB betong: Spenncon l RIV: Deltatek l RIE: Mingar Consult l RI Vei: Hjellnes Consult l RIG: Norconsult
Underentreprenører/leverandører: Stillas: Xervon l Maskiner og
utstyr: Bas Maskinutleie, UCO Byggvarme l Oppmåling: Geomatikk l Gravemaskiner: VM maskin / AF Decom l Levering betong: Norbetong
l Leverandør armering: EA Smith l Leverandør hulldekker og trapper: Spenncon l Tekking tak: Protan Tak l Blikkenslager: Franke Onsrud
Blikkslageri l Rekkverk: Montal Systems l Trapper: GBS Produkter l Maler: Malermester Mathiesen l Byggtapetserer: Oslo Tapet & Gulvbelegg: Systemhimling: Bærum Byggmontering l Systemvegg: Ing. Larson l Kjøkken: HTH l Bade-rom: Sigdal l Garderobe: Garderobe-
mannen l Parkett: Parkettpartner l Peis: Peisselskapet l Betongsaging: Mimax Asfalt og Betong l Rørlegger: Total VVS l Ventilasjon: Bjerke Ventilasjon l Elektro: Ørnulf Wiig Installasjon l Heis: Reber Schindler Heis l Vinduer: Lian l Dører: Dooria l Plattendekker: Betongprodukter Högsäter l Mur- og pussarbeider: Fjeldheim & Knudsen l Flis: Stryken & Gudbrandsen l Branntetting: Firesafe l Stålarbeid: Stokke Stål

Lørenpynten består av ti blokker fra fire til syv etasjer med totalt 209 leiligheter. Åtte av blokkene er allerede tatt i bruk, mens de to siste er på råbyggstadiet og skal overleveres byggherre Selvaag Bolig ASA før sommeren 2016.
Omtrent samtidig skal også Betonmast Selvaagbyggs aller siste boligprosjekt ferdigstilles. Det inneholder 200 leiligheter og har fått navnet Løren Stasjon. For å oppklare eventuelle misfor-
ståelser; Løren Stasjon (med stor S) er boligprosjektet, og må ikke forveksles med Sporveiens Løren stasjon (med liten s), som er den nye T-banestasjonen for bydelen.

Stort bidrag
For Betonmast Selvaagbygg har utbyggingen på Løren vært en produktiv reise på 11 år.
– Vi begynte med Lørenprosjektet i 2004, og det har vært spennende å få være med på å bygge og forme en helt ny bydel fra starten av. Når siste blokk på Løren Stasjon er overlevert sommeren 2018, har vi forsynt Løren med 1.700 nye leiligheter, sier leder for arkitekturavdelingen i Betonmast Selvaagbygg, Solveig Sveen. Hun har hatt arbeidet med forprosjekter og rammesøknader, mens detaljeringsarbeidet for Lørenpynten har kollega Ingunn Elin Bergset hatt ansvaret for.

Romslighet utomhus
Den opprinnelige konkurransen fra 2003/04 ga en streng regulering med en forholdsvis høy tomteutnyttelse. Det er et regnskap som Betonmast Selvaagbygg har forholdt seg til i alle disse årene. Lørenpynten ligger på et felt sørvestvendt mot Gildevangen og Ullagerveien, og den forholdsvis spredte plasseringen av de ti blokkene gir gode utomhusområder med to tun og med smett og rullestolvennlige gangsoner på kryss og tvers.

Bli boende
– Vi ville at Lørenpynten skulle ha et mer townhousepreg, med en lavere utnyttelse og mer familievennlige boliger. Mens de første var effektive og mindre, er det her en overvekt av tre- og fireroms leiligheter. De som etablerte seg her på Løren først har kanskje i alle år drømt om mer areal. Nå har økonomien bedret seg, de vil ha noe større, men fortsatt bo i samme område uten at ungene trenger å bytte skole. En overordnet tanke for oss er at folk skal bli boende, det skaper et stabilt boområde, forklarer Sveen.
Øyvind Kristoffer By er prosjektleder for Løren Stasjon, men også for de to siste blokkene under oppføring i Lørenpynten. Han kjenner området, grunnforholdene og ikke minst den tankegangen bak den tradisjonelle Selvaagmåten å bygge på godt.
– Her lå tidligere produksjonslokalene for Gilde. Det er fjernet en del forurenset masse, og rester etter bygningsmessige konstruksjoner i bakken. Alle byggene er fundamentert til fjell. De åtte byggene som er ferdige er oppgangsbygg, mens de to siste har svalgangsløsninger. Dette er tradisjonell boligbygging etter kjente Selvaag-prinsipper; leilighetsskillevegger i betong, og med plasstøpte dekker med plattendekker som forskaling. Alt som skal til for å få en rask og effektiv fremdrift, sier By.
Som nevnt er det i området en høy pågående aktivitet. Den nye T-banetraseen (utføres av Skanska) går under Lørenpynten og T-banestasjonen (bygges av HENT) blir liggende helt inntil to av boligene i boligprosjektet Løren Stasjon.

Koordinerer ukentlig
– Det ble gjort en del forberedelser fra HENTs side med konstruksjoner i grunnen som vi kan lene våre bygg på. Mens vi bygde første delen av Lørenpynten hadde vi god plass. Men nå når vi har beveget oss østover og Løren Stasjon er i gang, har det blitt et vesentlig mindre riggområde og desto større logistiske utfordringer. Vi har ukentlige koordineringsmøter med Skanska og HENT i regi av Sporveien, der vi planlegger koordinering av enkelte operasjoner. Vi har jo delt denne tomta mellom oss, og vi er alle tre avhengig av å få komme inn på hverandres områder fra tid til annen. Dette har fungert bra, oppsummerer By.

Levert tidlig
– Hittil har vi ikke hatt forsinkelser. Vi planla å kjøre arbeidet med den underliggende p-kjelleren fra to fronter. Det fikk vi ikke til, så vi ble forsinket i tre måneder. Det vil si, det ble en forlengelse av tiden vi brukte på p-kjelleren som ikke fikk noen innvirkning på overleveringen. Vi leverte allikevel to måneder før avtalt dato. Det er jo et resultat av kombinasjonene kompetanse, erfaring og god planlegging. Vi har hatt et utrolig godt team med oss, understreker anleggsleder Michael Thomsen.
Thomsen gjentar også den gamle sannheten om prinsippet i industriell boligbygging: alle må klare sine frister og levere rett kvalitet til rett tid.
– Hvis et ledd jobber i motbakke, så stopper det opp. Da får vi det rett og slett ikke til, sier Thomsen.
Men selv om det er industriell produksjon aldri så mye; her som hos andre utviklere er det viktig å ikke la repetisjonen bli for styrende i design og utforming.
– Byggene er tradisjonelle, men vi må prøve å unngå det mekaniske. Det er tre typer hus, tre-spennere og fire-spennere i tillegg til svalganger på de to siste. Vi har valgt bestandige materialer som lys og gyllen tegl og aluminiumkledte vinduer, forklarer Sveen.

Teamarbeid
– I Betonmast Selvaagbygg Prosjektering har vi et tett samspill med entreprenør, noe som medfører at vi går direkte på gode og effektive løsninger. Vi har et bredt fagmiljø med en solid erfaringsbakgrunn. Vi sitter under ett tak og vi er avhengige av hverandres kunnskaper. Det gir raske svar og korte beslutningsveier, avslutter Sveen.


Flere prosjekter