Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Båt for tog på Bergensbanen

Flere ras gikk i området ved Bogelia mellom Vaksdal og Trengereid på Bergensbanen torsdag kveld. Dette er samme stedet som der det gikk ras for to uker siden. Foto: Inge Hjertaas / Jernbaneverket / NTB scanpix

Publisert: 22.05.2015 16:35.

NSB har satt inn båt for tog slik at reisende kan ta seg forbi rasområdet mellom Vaksdal og Trengereid på Bergensbanen.

  • LINK med ny internasjonal sykehussatsing

  • Norconsult styrker brumiljøet

  • Høyre foreslår å vrake løftet om å fjerne hele formuesskatten

  • FHI: Vi er i pandemiens vanskeligste periode

Nettleder

Den siste kneika?

Les også:

  • NTP-lekkasjene kommer tett
  • Nå skal det bli nye baner
  • Utnytt muligheten!
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Viktig dag for næringens fremtid
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • LINK med ny internasjonal sykehussatsing
  • Norconsult styrker brumiljøet
  • Høyre foreslår å vrake løftet om å fjerne hele formuesskatten
  • FHI: Vi er i pandemiens vanskeligste periode
  • Staten kan få inn 75 milliarder ekstra på økte oljepriser i år
  • Høyre vil gi fast ansatte rett til seks måneders gründer-perm
  • Hareide om avlysning av konkurranse for ny togtunnel: - Beklagelig situasjon
  • Stortingspolitikere ut mot kontraktsavlysning: - Tror dette betyr full brems for Oslotunnelen
  • Den siste kneika?
  • Innlegg: Ny dom fra Høyesterett - full seier til utbygger i sak om utbedring av fellesareal
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

NCC utvikler studentboliger i samspill med SiO

Flere kontrakter

  • Peab bygger nytt travanlegg i Trøndelag
  • LNS sikret seg nytt prosjekt på Færøyene
  • Nye grep skal gjøre Jessheim sentrum mer attraktivt
  • Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge
  • GK fikk rekordkontrakt på Regjeringskvartalet
  • HENT bygger for Entra i Trondheim
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorNTB

Torsdag gikk det på nytt flere ras i området ved Bogelia mellom de to stasjonene. Både E16 og banen er stengt som følge av jordraset. Fredag var det fortsatt uklart når bane og vei kan åpnes igjen.

Jernbaneverket opplyser at rasområdet er vurdert av geolog som konkluderte med at det er for ustabilt til at oppryddingsarbeid kan starte. Området vil bli vurdert på nytt av geolog lørdag. Jernbaneverket vil komme med en ny statusrapport samme dag klokka 9.

Torsdag ettermiddag løsnet det på nytt, denne gangen like ved det første raset. Det var et 3– 4 meter høyt og 200 meter langt ras, og massene gikk nok en gang over både jernbanesporet og E16.

Det var ingen biler på veien og heller ingen tog i nærheten da raset gikk. Politiet advarer om utrygge forhold mellom Kjenestunnelen og Bogatunnelen.

Samtidig sendte Meteorologisk institutt ut et OBS-varsel om store nedbørsmengder på Vestlandet fredag, også i Hordaland.

– Våre rashvelv på strekningen har stor effekt. Likevel er rasfaren så stor og massene så ustabile at vi ikke kan gå inn i området før geologer gir oss klarsignal. Det er ventet opp mot 70 millimeter nedbør i området dette døgnet og det er derfor ikke mulig å si når vi kan ha strekningen klar for tog igjen, sier Skauge.

Han understreker at det er en utfordring at stikkrennene under banen har gått tett av rasmasser slik at alt vannet nå renner inn i sporet.

Bogelia har i hele Bergensbanens og Vossebanens historie vært kjent som en rasutsatt strekning. Derfor fikk jernbanen omfattende rasoverbygg og rashvelv på 1920-tallet.

– Gang på gang ser vi at disse har stor effekt og begrenser skadene. Ras og skred på strekningen følger i skredløpene og dermed går det meste over linjen, sier Skauge. Likevel kommer det ved store ras mengder av sørpe, slam vann og finstoffer inn i sporet.

Nøkkelord:

 

Hareide om avlysning av konkurranse for ny togtunnel:
- Beklagelig situasjon

 

Bane NOR avlyser konkurranse for ny togtunnel i Oslo:
- Har kastet bort tid og krefter

 

Reagerer kraftig på kontraktsavlysning:
- En skandale som Hareide må rydde opp i

 

Stortingspolitikere ut mot kontrakt-savlysning:
- Tror dette betyr full brems for Oslotunnelen

Mann i 60-årene død etter alvorlig arbeidsulykke
i Bergen

 

LINK med ny internasjonal sykehussatsing

 

Norconsult styrker brumiljøet

Annonsørinnhold
 

Vil bli kvitt sinkestempelet
- lanserer bygge-bransjens TED-talks


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen