– EBA er positive til at Regjeringen tar nye grep og tenker nytt i arbeidet med å effektivisere planlegging og bygging av veier i Norge, sier EBA-sjef Kari Sandberg. (Foto: kjetil Ekkeren)

EBA positiv til regjeringens utbyggingsselskap

Entreprenørforeningen – Bygg og Anlegg (EBA) mener utbyggingsselskapet «Nye veier» er et spennende virkemiddel for raskere og mer effektiv samferdselsutbygging.

– EBA er positive til at Regjeringen tar nye grep og tenker nytt i arbeidet med å effektivisere planlegging og bygging av veier i Norge, og vi vil gjerne bidra i utviklingen av selskapet, sier adm. dir. Kari Sandberg i EBA.

Hun peker på at det er fire sentrale faktorer som må på plass for at veiselskapet skal fungere optimalt.

– For det første må det benyttes velfungerende kontraktsmaler og prosesskoder basert på Norsk Standard, som er godt kjent av anleggsaktørene. Bransjen har lang erfaring med å samarbeide med Statens vegvesen om prosesskoder og kontraktsmaler basert på NS. Dagens kontraktsstørrelser for veibygging på 1-2 milliarder kroner kan gjerne videreføres, men, større kontrakter og/eller spesielle prosjekter ønskes også velkommen. I slike tilfeller kan det være nødvendig for noen norske selskaper og etablere consortier (samarbeidende selskaper). For store kontrakter kan bety økt risiko og økt konfliktnivå og der igjen kan dette føre til færre aktører i konkurransene, understreker Sandberg.

Videre peker hun på at utbyggingsselskapet må ha kompetanse både på planlegging og byggeledelse.

– Leverandør må ha direkte kontakt med utbyggingsselskapet, og vi ser et mellomledd med for eksempel konsulenter som gjennomfører prosjekter på vegne av utbyggingsselskapet som unødvendig. Det vil ikke bidra til verdiskapning. Kontraktspartene må ha fullmakter til å løse saker som oppstår underveis, legger Sandberg til.

EBA mener også at det nye utbyggingsselskapet må konsentrere seg om planlegging og utbygging av vei inntil selskapet har en så stor portefølje det er mulig å sette ut drift og vedlikehold for et større sammenhengende område.

– Det er fordeler ved at det er et samlet ansvar for både utbygging, drift og vedlikehold, men det forutsetter at drifts- og vedlikeholdsansvaret settes ut for et stort sammenhengende område. Drift og vedlikehold er et stort fagområde med kompliserte kontrakter som krever god kompetanse hos partene i kontrakten, mener Sandberg.

De ønsker også at total- og OPS-kontrakter brukes i enda større grad-
– Dette fordi kontraktsformen gjør at entreprenørene kommer tidlig inn i planleggingen av prosjektene, sier hun.

EBA mener at total- og OPS-kontrakter er velegnet når:
* Det er mulig for å velge alternative løsninger og optimalisere veilinjer
* Usikkerheter kan håndteres og prises
* Ansvarsfordelingen er rimelig og i henhold til Norsk Standard
* Anlegget går mest mulig i jomfruelig terreng, utenom tettbygd strøk
* Risiko for grunnforhold kan beskrives og fordeles
* Det foreligger godkjente (regulerings-)planer med nødvendig rom for optimalisering
* Nødvendig grunnerverv og avklaringer overfor andre interessenter er gjennomført