Prosjektdirektør i Baneservice Terje Wilhelmsen. Foto: Baneservice

Ny jernbanekontrakt til Baneservice

Baneservice skal tilrettelegge for rensing av pukk i skinnegangen på Dovrebanen. Prosjektet «Forberedende renseverk» starter i mai og vil pågå ut september.

- Vi er meget glade for at Baneservice er tildelt akkurat denne kontrakten. Baneservice har vært engasjert i tilsvarende prosjekter siden 2010, og den fornyede tilliten viser at vi leverer den kvaliteten som byggherre etterspør, sier prosjektdirektør Terje Wilhelmsen i Baneservice.

Kontrakten har en verdi på over 35 millioner kroner, og vil involvere rundt 40 personer.
Hovedoppgaven i prosjektet er bygging av føringsveier og bytte av kabler langs sporet.
- I denne jobben vil vi benytte våre dyktige medarbeidere innen de jernbanetekniske fagene kontaktledning, tele, lavspent og signal. Grunnarbeidene vil utføres av underentreprenør Ahsco AS. Arbeidene vil foregå på strekningen Vinstra til Kvam med opsjon for 2016 på strekningen Sel til Brennhaug, forteller Wilhelmsen.

Formålet med arbeidene på Dovrebanen er å klargjøre strekningen for kjøring av ballastrenseverk. Også dette vedlikeholdstiltaket er det Baneservice som utfører for Jernbaneverket. Ballastrensing av skinnegangen er et av de mest maskinkrevende og viktige vedlikeholdstiltakene på det norske jernbanenettet.
- Under selve rensingen blir all pukk (ballast) tatt ut og overført til et transportbånd som skiller ut den delen av ballasten som er nedslitt. Resten av ballasten tilbakeføres til sporet samt at det tilføres ny pukk. Resultatet er at sporet ligger mer stabilt og kjørekomforten for de reisende blir bedre, forklarer prosjektdirektøren.

I tillegg til forberedende renseverk og ballastrenseverk skal Baneservice ha ansvaret for skinnebytte på Dovrebanen og utleie av sikkerhetsmannskaper. Det vil derfor være stor aktivitet på strekningen i noen hektiske sommermåneder.
- I år vil Baneserviceansatte og maskiner sette sitt tydelige preg på Dovrebanen. Det er hyggelig å kunne bidra til at denne strekningen får et vedlikeholdsløft, avslutter prosjektdirektør Terje Wilhelmsen.