I gang gjennom Nordnesfjellet

Fredag gikk første sprengssalve på Manndalen-siden av Nordnesfjellet, og dermed er det full aktivitet på begge sider i tunnelprosjektet.

Det skriver Statens vegvesen i en pressemelding på sine nettsider.

Arbeidsfellesskapet Marti Contractors/Iav har startet byggingen av det som skal bli en 5,8 kilometer lang tunnel gjennom Nordnesfjellet. Første salve på vestsiden gikk for en drøy uke siden, og fredag 15. mai startet arbeidet i Manndalen, heter det i pressemeldingen.

– Når tunnelen er ferdig, vil trafikantene få en trygg ferd forbi det som i dag er et rasutsatt område. I tillegg til å bedre trafikksikkerheten, vil tunnelen korte ned E6 mellom nord og sør med rundt åtte kilometer, sier prosjektleder Gudmund Løvli.

Entreprenøren har siden januar etablert rigg på begge sider, rensket fjellsiden og klargjort for bygging av tunnelen. Fremover vil arbeidet pågå mandag til lørdag, fra tidlig morgen til sen kveld, skriver Vegvesenet.

– Vi regner med å være gjennom fjellet i løpet av høsten 2016, sier Løvli.

Veiprosjektet E6 Indre Nordnes-Skardalen er kostnadsberegnet til omtrent 1,1 milliarder kroner, og dekkes i sin helhet av statlige midler. I tillegg til tunnelen skal det bygges en ny bru over Manndalselva og nødvendige tilknytninger til dagens E6.

Veianlegget skal etter planen åpnes for trafikk i løpet av 2017.